Pages

Friday, April 10, 2009

SEKILAS - MALAYSIA

Mahukan nama calon timbalan dalam seminggu

GEORGETOWN: Kerajaan Pulau Pinang memberi tempoh seminggu kepada Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim, untuk mencadangkan nama calon Timbalan Ketua Menteri I.

Perkara itu dinyatakan Ketua Menteri Pulau Pinang, Encik Lim Guan Eng, pada sidang akhbar di sini, semalam.

Beliau berkata, nama itu diperlukan bagi mengisi kekosongan Encik Mohammad Fairus Khairuddin yang meletak jawatan kelmarin. -- BHM.

Bahagian badan tapir yang mati dilanggar dicuri

PEKAN: Beberapa bahagian badan seekor tapir jantan yang mati dilanggar kenderaan di Jalan Kuantan-Pekan berhampiran Kampung Ubai, di sini Selasa lalu, hilang dipercayai dicuri pihak tidak bertanggungjawab.

Kehilangan keempat-empat kaki, ekor, muncung, telinga dan gigi haiwan berkenaan dipercayai ada kaitan dengan perubatan tradisional dan taksub kepada perkara tahyul.

Pengarah Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) negeri, Encik Khairiah Mohd Shariff, berkata pihaknya menerima aduan orang ramai mengenai bangkai tapir itu pada Selasa lalu. -- BHM.

15,000 pelarian Rohingya tidak terbiar

KUALA LUMPUR: Sejumlah 15,001 pelarian Rohingya berada di Malaysia tidak terbiar dan sentiasa mendapat bantuan dari masyarakat selain Suruhanjaya Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Mengenai Pelarian (UNHCR).

Menteri Luar, Datuk Seri Dr Rais Yatim, berkata data berkenaan direkodkan Kementerian Luar dengan kerjasama UNHCR.

Beliau berkata, kementerian tidak lepas tangan dari segi pengawasan dan keselamatan negara tetapi tidak dapat memberi pekerjaan atau menyampaikan bantuan kebajikan secara langsung kepada mereka. -- BHM.

No comments:

Posting Terkini