Pages

Friday, October 10, 2008

Mat Taib dan hartanya

(Foto kenang-kenangan bersama Mat Taib, MB Selangor, yang dirakamkan pada pertengahan 1990-an di kediaman rasmi MB semasa pasukan badminton Bernama mengadakan perlawanan persahabatan dengan pasukan MB Selangor. Saya berdiri di kanan Mat Taib manakala sebelah kiri beliau Azman Ujang, kini Pengurus Besar Bernama)

MENTERI KENA ISYTIHAR HARTA - PAK LAH

Semua Ahli Kabinet dimestikan mengisytihar harta masing-masing, termasuk yang dimiliki ahli keluarga terdekat seperti isteri dan anak, dan orang ramai dikatakan boleh menyemaknya. Baguslah kalau ianya benar dan disempurnakan secara terbuka akan arahan Perdana Menteri Abdullah Haji Ahmad.

Antara orang lama yang diberi nafas baru dalam Kabinet 2008 ialah mantan Menteri Besar Selangor Darul Ehsan, Muhammad bin Muhammad Taib atau lebih glamor dipanggil Mat Taib ataupun Mat Tyson.

Saya pernah berinteraksi dengan Mat Taib dan sedikit sebanyak tahu 'kehandalan' anak jantan Selangor ini. Kita ketepikan isu kejantanan beliau. Semua orang pun dah tahu.


Saya ingin memperkatakan tentang harta Mat Taib di luar negara dan ingin tahu sama ada beliau masih memilikinya dan sekiranya begitu, adakah beliau akan mengisytiharkannya seperti yang diarah oleh Perdana Menteri.

Menurut laporan-laporan media termasuk Brisbane Courier Mail, Mat Taib memiliki enam hartanah di New Zealand yang didaftarkan atas nama isterinya. Hartanah berkenaan dibeli pada tahun 1996 pada harga melebihi 3 juta dolar Australia (pada waktu itu).

Enam hartanah dibeli di pulau utara New Zealand, iaitu satu di Pakurunga seluas 4573 meter persegi yang dibeli pada 18 Jun, satu di Otahuhu seluas 1713 meter persegi yang dibeli pada 27 Nov., dan empat hartanah lain di Mataitai dengan jumlah keluasan 144 hektar yang dibeli antara 29 November 1996 dan 11 mac 1997.

Umum mengetahui bahawa pada 22 Disember 1996, Mat Taib ditahan di lapangan terbang antarabangsa Brisbane sebelum beliau menaiki pesawat ke New Zealand dengan membawa wang tunai dalam mata wang Singapura, Malaysia dan New Zealand yang kesemuanya bernilai 1.26 juta dolar Australia.


Sebagai seorang Menteri Besar ketika itu, umum hairan dari mana Mat Taib memperolehi wang yang sebegitu banyak dan sudah tentu dia membayar secara tunai semua hartanah yang dibelinya itu kerana, sebagai seorang warga asing, dia tidak mungkin boleh membuat pinjaman wang di New Zealand untuk membelinya.


Dari mana Mat Taib dapat wang itu? Adakah dia akan mengisytiharkan harta tersebut sekiranya masih menjadi miliknya? Besar kemungkinan Mat Taib tidak akan berbuat demikian dengan alasan harta di New Zealand itu adalah milik isterinya.

http://kudaranggi.blogspot.com/2008/03/mat-taib-dan-hartanya.html

No comments:

Posting Terkini