Pages

Thursday, October 23, 2008

Krisis Keyakinan Landa Sektor Perkapalan Global

KUALA LUMPUR, 23 Okt-- Kemarakan krisis kredit telah menular ke perdagangan seberang laut dengan terdapatnya laporan mengatakan bank-bank enggan mengeluarkan surat kredit daripada satu sama lain.

Surat kredit ialah dokumen rasmi jaminan pembayaran oleh bank yang mengeluarkan bagi pihak pembeli (pengimport), kepada pihak ketiga (pengeluar barangan), untuk sejumlah wang yang khusus, seandainya beberapa syarat dipatuhi.

"Ia adalah I.O.U. antara pengimport dan pengeksport dan adalah "nyawa" kepada aliran perdagangan antarabangsa," kata Matt Robinson, ahli ekonomi Moody's Economy.com's di pejabat Sydney.

Beberapa kapal kargo telah terkandas di pelabuhan dengan stok melimpah ekoran kegagalan para pengeksport mengaturkan penghantaran perkapalan tanpa pembiayaan bank yang mereka mampu, kata beliau dalam artikel yang diperolehi dari Moody's Economy.com.

"Jika masalah ini berlanjutan, ia adalah pukulan hebat untuk ekonomi berorientasikan eksport Asia, yang telahpun merosot hasil daripada permintaan pengguna yang berkurangan di pasaran-pasaran eksport utama," tambah beliau.

"Ia paling membimbangkan untuk ekonomi berorientasikan eksport Asia di mana perkapalan global terjejas teruk dengan para pengeksport dan pengimport bergelut untuk mendapatkan surat-surat kredit," kata beliau.

Bank-bank juga telah mengetatkan syarat pinjaman dengan mengenakan syarat paling membebankan ke atas pengimport dan pengeksport sebelum mengeluarkan surat-surat kredit.

"Lebih-lebih lagi dengan bank penjual mengambil keputusan yang mereka tidak mempercayai institusi kewangan menamakan surat kredit pembeli, dan ia menjadi satu ancaman di mana kapal-kapal kargo terkandas di pelabuhan sendiri.

Kesan krisis kredit amat nyata di seluruh pasaran kewangan.

"Pinjaman antara bank terhenti, pasaran pembiayaan borong menjadi tidak menentu dan ekuiti seantero dunia merudum," kata Robinson.

Menurut Robinson, kesan kewangan juga terus meningkat melangkaui pasaran kewangan.

"Dalam ekonomi sebenar, perbadanan utama, terutamanya di AS, mendapatinya sukar untuk menggulung matang kertas komersil jangka pendek, menyebabkan masalah dalam memenuhi pembayaran gaji," kata beliau.

Penurunan harga-harga komoditi untuk beberapa eksport komoditi utama, termasuk Malaysia dan Indonesia juga tidak membantu mengimbangkan perdagangan, kata Robinson.

-- BERNAMA


No comments:

Posting Terkini