Pages

Monday, January 11, 2010

Bakar Gereja : Hasil Asuhan Didikan Umno

KUALA LUMPUR : Tindakan membakar gereja adalah tindakan golongan yang cetek didikan agama dan hal ini lahir daripada hasil asuhan, didikan Umno yang mengabaikan agama setelah memerintah sejak 53 tahun lalu.

"Umnolah juara kehancuran Islam di Malaysia. Merekalah penghianat Melayu dan agamanya sendiri. Walaupun kita tidak dapat nafikan rumah ibadah Islam seperti masjid dan surau sentiasa bertambah dan lengkap dengan segala kelengkapan, namun pengisian kepada rumah ibadah melalui program yang boleh mendekatkan umat Islam kepada Islam dan pemahaman Islam yang lebih syumul amat jauh ketinggalan," kata Adun Titi Serong kepada Era Pakatan.

Menurut beliau, Umno amat bimbang jika rakyat Malaysia di segenap peringkat umur mulai faham dan mengenali Islam dengan lebih syumul.

Sebab itu, kata Khalil Idham, di peringkat pendidikan formal, Umno sanggup membunuh Sekolah Agama Rakyat (SAR).

"Ketika Dr Mahathir menjadi PM adalah tragedi yang amat malang bagi institusi pendidikan yang telah melahirkan ramai mufti, ustaz, imam-imam dan mereka yang mampu membimbing ummah sekian lama.

"Namun, disebabkan ia tidak memberi kesan positif ke atas sokongan rakyat terhadap Umno dan BN, maka institusi ini telah dibunuh dengan penarikan bantuan perkapita," kata Khalil Idham lagi.

Tambah beliau, tidak hairan jika ada rakyat yang masih mengaku Islam tetapi mereka sudah tidak mengenali Islam yang sebenar.

"Paling malang, mereka mengenali Islam dan kedangkalan akhlak pemimpin Umno yang juga tidak mengenali Islam. Mereka menjadikan Islam sebagai pemanis di bibir apabila menyampaikan ucapan tanpa ada pelaksanaan.

"Apa yang nyata, setelah 53 tahun Umno memerintah kerajaan, perkara yang berkaitan dengan kepentingan umat Islam semakin terhakis dan dipinggirkan," kata Khalil Idham.

Sumber: Era Pakatan

No comments:

Posting Terkini