Pages

Thursday, February 5, 2009

ADILKAH SULTAN PERAK?

Mengikut perlembagaan tubuh negeri, Sultan mestilah bertindak menurut nasihat Menteri Besarnya, bukan Timbalan Perdana Menteri.

Atas keyakinan terhadap tafsiran inilah maka Kerajaan Pakatan Rakyat TIDAK akan membenarkan MB Nizar melepaskan jawatan.

MB Nizar adalah pemimpin RAKYAT, dan RAKYAT inginkan pilihan raya diadakan.

Kepada Sultan Berperlembagaan,

TOLONG PULANGKAN HAK RAKYAT KEPADA RAKYAT.

RAKYAT MAHU KERAJAAN BARU MELALUI PROSES PILIHAN RAYA.

Dalam hal yang berlaku di Perak hari ini, apakah Sultan telah melakukan sesuatu yang bertentangan dengan undang-undang?. Sultan pun manusia juga, tak kan dia bebas daripada melalukan kesilapan.

Soal tahu undang-undang adalah satu hal. Memang tidak dinafikan Sultan Perak memang orang yang faham tentang undang-undang, tetapi soal mengikut dan mematuhi undang-undang adalah satu soal yang lain.

Soalannya,

..RAJA WAJIB BERLAKU ADIL... TANPA RAKYAT, RAJA TIADA MAKNA


7 comments:

tok iskandar said...

Syabas.bukanlah kita menderhaka tetapi mempertahankan mandat yang diberikan rakyat Perak untuk menjadi kerajaan negeri.

Tidak timbul soal menderhaka kerana Malaysia bukannya diperintah oleh Raja berkuasa mutlak dan kekebalan raja-raja Melayu ketika ini sudah hilang dan boleh disaman di mahkamah seperti tindakan seorang rakyat Singapura pernah menyaman Sultan Pahang di mahkamah.

Kita mempertahankan hak rakyat dan sudah sampai masanya kita bertegas kerana selama ini apabila kita berlembut kerajaan UMNO-BN melakukan apa sahaja termasuk memperalatkan polis,media,SPR,mahkamah hatta Raja-Raja Melayu berani diperkudakan untuk kepentingan peribadinya.

Nizar perlu tegas untuk tidak meletakkan jawatannya sebagai MB dan tetap membubarkan DUN Perak walaupun Sultan Perak bersetuju membubarkan 4 DUN tersebut.


Satu sejarah hitam dalam sistem demokrasi di Malaysia dan dibimbangi kelak Melayu hilang hormat kepada institusi raja-raja Melayu.

Nizar perlu tegas untuk tidak meletakkan jawatannya dan membubarkan DUN Perak walaupun Sultan Perak bersetuju bubar 4 DUN itu.

Najib sekali lagi membawa nama buruk kepada malaysia di mata dunia setelah tun Mahathir pernah melakukannya ketika berkuasa dulu

Unknown said...

lepas perhimpunan 100000 dulu, aku dah mula was2 dgn sultan2 ni sume!! aku rakyat jelata dok harap2 sgt sultan2 ni sume boleh pakai! rupa2nya hampeh!! cuba bgtau apa benda yg agong or sultan2 buat untuk memastikan kerajaan yg dibentu adalah kerajaan yg bersih, berwibawa!! sekolah sume tinggi! adayg jadi ketua hakim negara! pooorah! aku nak cakap pegi mampooss dgn sultan2 ni! aku keje mcm nak mapus byr tax korg senang dok istana goyang kaki!! mintak tolong rakyat satu pun tak leh pakai...aku mmg frust gile ngan sultan2 ni sume...jgn samapi satu hari nanti rakyat dah muak dan bosan dgn sultan2 ni sume..ibarat mcm mayat idup jer dalam kerajaan...hhakk ptuuih!

Ibnuzahid said...

Inilah namanya Sultan 'haramjadah', sama dengan BN yang dah 'haramjadah tu. Bodo punya Sultan.... sanggup membelakangkan hasrat dan impian rakyat. Baling kasut je kat Sultan yang macam ni....

tuan said...

Mari kita beramai-ramai saman Sultan Perak

Pak Brahim said...

Satu lagi episod dalam sejarah tanahair tercipta. Rakyat mulai meluat dan hilang menghormati institusi kesultanan.

Mereka di letakkan sebagai payung kepada rakyat, akan tetapi mereka berperanan memayungi penjenayah dan pengkianat bangsa.

Mereka di amanahkan sebagai payung kepada AGAMA ISLAM, akan tetapi mereka sendiri memusuhi ISLAM. Bahkan tidak ada seorang raja di Malaysia ini yang boleh/layak menjadi Imam solat. Apatah lagi untuk lain-lain urusan AGAMA.

Mereka dinobatkan sebagai menaungi ketuanan orang-orang MELAYU. Akan tetapi mereka kelihatan seperti bukan orang MELAYU.

APA LAGI YANG KITA BOLEH HARAPKAN.

Anonymous said...

Sori beb, PAS bukan pilihan rakyat Perak. UMNO pilihan rakyat perak . Cuba tengok betol2. PAS ada 3 kerusi aje...

Pak Brahim said...

Kerajaan Malaysia bukanya kerajaan pilihan RAKYAT akan tetapi kerajaan pilihan RAJA DAN WAKIL RAKYAT.

ITULAH DEMOKRASI ALA MALAYSIA.

BILA RAKYAT PILIH MEREKA DALAM PILIHANRAYA, SETELAH ITU MEREKA PULA AKAN MEMILIH KELOMPOK MANA YANG BOLEH MEMBERI KEUNTUNGAN KEPADA MEREKA.

DALAM PILIHANRAYA, RAKYAT MEMILIH PARTI YANG BERTANDING, BUKANYA MEMILIH CALUN, KECUALI CALUN BEBAS. ITU KETENTUANYA. PILIHAN BERDASARKAN BENDERA/LAMBANG. TAPI DI MALAYSIA SEMUA SERBA BOLEH... MALAYSIA BOLEH.

PERANAN RAJA SEPATUTNYA SEBAGAI IBU DAN BAPA KEPADA RAKYAT. AKAN TETAPI TELAH MENJADI BONEKA KEPADA PENGUASA YANG DILANTIK RAKYAT. LIHATLAH BAGAIMANA ISTERI KEPADA PM BOLEH DIGELAR FIRST LADY WALHAL SEPATUTNYA GELARAN ITU DIBERIKAN KEPADA PERMAISURI AGUNG.

SEBENARNYA KUASA PM LEBIH BESAR DARI KUASA RAJA-RAJA/SULTAN. SULTAN/RAJA HANYA BONEKA KEPADA PENGUASA. MEREKA JUGA TURUT MENZALIMI RAKYAT JELATA.

PERCAYALAH AKHIRNYA MEREKA AKAN DITENGGELAMKAN SEPERTIMANA PERISTIWA FIRAUN.

Posting Terkini