Pages

Wednesday, December 28, 2011

30,000 tunjuk perasaan di Syria


DAMSYIK: Sekitar 30,000 penunjuk perasaan berkumpul di Homs semalam, sedang para pemerhati Liga Arab memulakan lawatan ke bandar Syria yang bergolak itu.

Menurut sebuah kumpulan pemantau hak kemanusiaan Syria, penunjuk perasaan berkumpul di Khalidiya, salah satu daripada empat kawasan di Homs yang menjadi medan pertempuran paling dahsyat antara pemberontak dan pasukan keselamatan yang menggunakan kereta kebal.

Para pemerhati Liga Arab tiba di Homs bagi menentukan apakah Syria menunaikan janjinya akan melaksana pelan damai bagi mengakhiri pemberontakan terhadap pemerintahan Presiden Bashar al-Assad, yang telah berjalan selama sembilan bulan.

Menurut ketua kumpulan pemerhati itu, Jeneral Mohammed Ahmed Mustafa al-Dabi, seorang pegawai risikan tentera Sudan yang berpengalaman, sejauh ini pihak berkuasa Syria memberi kerjasama kepada kumpulan tersebut.


Semalam, kumpulan itu turut bertemu Gabenor Homs, Encik Ghassan Abdel Al. Mereka juga dijangka melawat dua kawasan yang menjadi pusat tunjuk perasaan - bandar tengah Hama dan bandar Idlib di barat laut.

Sebelum ketibaan kumpulan pemerhati itu, tentera Syria semalam mengundurkan kenderaan berperisainya dari Homs.

Misi pemantauan itu merupakan sebahagian pelan Liga Arab yang dipersetujui Syria pada 2 November bagi mengundurkan pasukan keselamatannya dari bandar dan kawasan perumahan, menghentikan keganasan terhadap orang awam dan membebaskan tahanan.

Menurut ketua badan pemantau hak kemanusian Syria, Encik Rami Abdel Rahman, sebanyak 11 kereta kebal diundur dari kejiranan Baba Amro sekitar 7 pagi semalam (1 tengah hari waktu Singapura).

Sebelum ini, pasukan tentera membedil Homs walaupun pemerintah Syria telah bersetuju untuk melaksanakan pelan damai Liga Arab dengan menghentikan sebarang keganasan terhadap pemberontak.

Namun, rejim Presiden Assad dituduh meningkatkan keganasan sejak menandatangani pelan itu.

Para penentang Presiden Assad, bagaimanapun, meragui misi Liga Arab itu dapat menggulingkan pemimpin autokratik itu.

Pemimpin pasukan pembangkang, Majlis Nasional Syria, Encik Burhan Ghaliun, menggesa Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dan Liga Arab supaya campur tangan dalam menghentikan tragedi di Syria.

Beliau juga meminta Majlis Keselamatan PBB agar menerima pelan damai Liga Aran dan memastikan ia dilaksana.

'Lebih baik jika Majlis Keselamatan PBB mengambil pelan ini (pelan damai Ligar Arab), menerimanya dan menyediakan apa yang perlu untuk ia dilaksana. Itu akan memberi pelan tersebut lebih banyak kuasa,' katanya. -- AFP.

No comments:

Posting Terkini