Pages

Monday, March 31, 2014

Polis, tentera kawal bicara kes cerai diraja


Anggota polis dan Pasukan Tentera Johor mengawal ketat Mahkamah Rayuan Syariah Johor hari ini yang menjalankan perbicaraan kes perceraian melibatkan keluarga di raja Johor secara tertutup.

Kes tersebut melibatkan permohonan rayuan oleh bekas Sultanah Tuanku Zanariah Tuanku Ahmad terhadap perceraian daripada bekas suaminya, Tuanku Mahmud Iskandar yang dilakukan selepas kematian dan dikuatkuasa pada tarikh beberapa bulan sebelum kematian baginda.

Peguam kepada Tuanku Zanariah, Kamar Ainiah Kamarulzaman berkata beliau dan anak guam serta anak-anak pasangan itu juga tidak dibenarkan memasuki ruang mahkamah, kecuali ketua peguam Afshah Ariffin.

Kamar Ainiah berkata empat orang pegawai tinggi polis, 13 anggota berpakaian seragam dan tujuh orang lagi dipercayai anggota Cawangan Khas juga ditempatkan di luar ruang mahkamah.

"Terdapat juga beberapa ahli polis Unit Tindakan Khas dan juga anggota Tentera Johor," katanya.

"Mahkamah Rayuan Syariah hari ini memastikan kita semua tidak berada dalam mahkamah sebelum mereka memulakan prosiding, kecuali peguam utama," tambah beliau.

Khamis lalu dilaporkan tiga anggota panel mahkamah mengisytiharkan bahawa prosiding akan dijalankan secara tertutup.

Tuanku Zanariah diwakili oleh peguam utama Afshah Ariffin manakala Kamar Ainiah merupakan peguam undang-undang yang memfailkan permohonan Sultanah.

No comments:

Posting Terkini