Pages

Monday, February 3, 2014

Azmin sebagai punca masalah ini di Selangor

KLANG: Walaupun Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata terdapat perbincangan beliau akan mengambil alih jawatan menteri besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim tidak mungkin akan meletak jawatan, kata sumber yang rapat dengan menteri besar.
Mereka berkata, Khalid hanya akan berbuat demikian jika Timbalan Presiden PKR Azmin Ali juga mengosongkan kerusi DUN Bukit Antarabangsa yang disandang beliau.
"Khalid tegas dengan pendirian ini dan tidak akan berganjak jika kompromi ini tidak dipenuhi," kata sumber yang rapat dengan kerajaan negeri.
Menurut sumber, Khalid telah bersetuju untuk memberi laluan kepada Anwar, tetapi jika penasihat PKR itu bertanding di Bukit Antarabangsa yang mana kerusi itu akan dikosongkan oleh Azmin.
Walau bagaimanapun beliau mendakwa Anwar kembali memperkatakan tentang hal itu dengan meminta bekas Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) Kajang Lee Chin Cheh untuk memberi laluan kepada beliau bertanding kerusi DUN itu.

Anwar
Sumber lain berkata Khalid enggan memenuhi sebahagian daripada rancangan itu kerana Anwar telah gagal untuk meyakinkan Azmin untuk mengosongkan kerusinya.
"Khalid telah menurunkan pelan kedua yang melibatkan Lee," kata sumber itu.
Satu lagi sumber yang rapat dengan pejabat menteri besar berkata Khalid sebenarnya telah bersetuju Anwar mengambil alih tempatnya jika beliau menang kerusi negeri.
"Bagaimanapun, beliau telah mengenakan syarat, iaitu untuk Azmin yang dilihat sebagai pembuat kacau hendaklah dikeluarkan daripada DUN.
Azmin
"Dia menganggap Azmin sebagai punca masalah ini di Selangor dan mengeluarkan Lee untuk membawa masuk Anwar sebenarnya tidak menangani isu sama sekali," kata sumber itu.
Sumber itu juga berkata Khalid, yang popular di kalangan masyarakat dengan dasar mesra rakyat dan personaliti merendah diri, mungkin tidak berganjak jika Azmin tidak disingkirkan.
"Khalid adalah seorang tokoh korporat yang sangat berpengalaman dalam berurusan dan membuat keputusan. Dia tidak akan berundur melainkan jika dia mendapat apa yang dia mahu," kata sumber itu.
Seluruh negara terkejut apabila Lee meletak jawatan minggu lepas dan Anwar dinamakan sebagai calon bagi kerusi di Kajang.
Langkah itu dilihat sebagai sebahagian daripada langkah-langkah yang diambil oleh PKR untuk menghapuskan Khalid yang dianggap sebagai seorang yang lokek dan enggan menghabiskan wang negeri mengikut keperluan.

No comments:

Posting Terkini