Pages

Wednesday, October 20, 2010

Perhimpunan Agung UMNO: Wartawan internet dihalau

Meskipun berkali-kali pemimpin UMNO menegaskan pendekatan politik untuk membawa perubahan, dan memperlihatkan "keterbukaan", namun wartawan Malaysiakini dihalau dari pusat media, ketika membuat liputan dalam Perhimpunan Agung Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia 2010, hari ini.

Menurut Ketua Pemberita Malaysiakini edisi bahasa Cina, Kuek Ser Kuang Keng, pekerja dari urusetia, Ahmad Kamal memaklumkan kepada mereka bahawa wartawan Malaysiakini tidak dibenarkan menggunakan kemudahan pusat media dan dewan kerana tidak memiliki lencana media.

Malah, Ahmad Kamal mendakwa bahawa arahan itu datang daripada Setiausaha Agung UMNO, Tengku Adnan Tengku Mansor, ketika ditanya Malaysiakini.

Apabila Kuek Ser Kuang Keng mendakwa bahawa Setiausaha Agung UMNO pernah berjanji untuk memberi lencana media kepada Malaysiakini, Ahmad Kamal pun meninggalkan situ dan menelefon. Namun, Ahmad Kamal kembali ke pusat media kemudian untuk memberitahu bahawa permohonan Malaysiakini telah ditolak.

Maka lapan orang wartawan Malaysiakini meninggalkan pusat media pada jam 12.35 tengah hari.

Seperti biasa, UMNO enggan meluluskan permohonan media internet untuk membuat liputan dalam Perhimpunan Agung UMNO tahun ini. Ketiga-tiga media internet Malaysiakini, Malaysian Insider dan MerdekaReview tidak dapat memperolehi lencana media rasmi daripada UMNO untuk membuat liputan.

Oleh sebab tiada lencana media, wartawan internet hanya boleh bekerja dari pusat media dengan menonton siaran langsung dari dewan. Mereka tidak dibenarkan untuk membuat liputan dari dewan di mana perhimpunan agung berlangsung. Bagaimanapun, wartawan media internet tidak pernah diusir sebelum ini.

Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin membantah malah mengkritik keputusan parti induknya untuk melarang wartawan media internet daripada membuat liputan. Beliau menyatakan pendirian ini pada tahun yang lalu, dan mengulanginya semalam.

*MerdekaReview,

No comments:

Posting Terkini