Pages

Saturday, February 20, 2010

RM5 Bilion Pulih 50,000 Rumah Terbengkalai

Penasihat Ekonomi Kerajaan Selangor, Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini mengumumkan suntikan dana berjumlah RM5 bilion bagi memulihkan 141 projek rumah terbengkalai di Selangor yang diwarisi dari kerajaan Umno-Barisan Nasional (BN).

Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim sudah menyatakan persetujuan dan satu perbincangan mengenai bentuk pembiayaan akan dibuat supaya masalah projek terbengkalai itu diatasi segera.

"Sebelum saya datang sini, kita bincang. Saya kata kena ada juga sedikit suntikan untuk bantu lancarkan program ini. Maka Khalid setuju dan saya akan mengadakan mesyuarat minggu depan untuk kita minta peruntukan daripada Lembaga Perumahan," katanya.

Anwar berkata demikian selepas pada majlis penyerahan anak kunci kepada 300 pembeli unit pertama projek-projek yang berjaya dipulihkan di Ukay Bistari dan Saujana Puchong.

Ini adalah sebahagian usaha merakyatkan ekonomi dengan memastikan aktiviti ekonomi melibatkan golongan terbesar iaitu golongan berpendapatan rendah dan sederhana.

Program pemulihan ini menjadi bukti kejayaan pendekatan kerjasama kerajaan swasta yang diambil oleh Kerajaan Negeri.

Ini sekali gus meringankan beban kewangan pembeli yang kebanyakannya golongan berpendapatan sederhana dan rendah yang sekian lama menanggung hutang pinjaman akibat projek terbengkalai.

Sejurus selepas mengambil alih Selangor, kerajaan Pakatan Rakyat Selangor mengenal pasti 141 projek rumah terbengkalai membabitkan lebih 50,000 unit kediaman di seluruh negeri.

"Kita kena faham punca masalah. Sebanyak 144 projek di Selangor yang kita warisi dari kerajaan dahulu. Kerajaan BN buat pakatan bukan dengan rakyat tapi dengan syarikat (pemaju). Syarikat urus dengan rakyat.

"Kemudian entah apa dia punya urusan lain kita tidak tahu. Yang halal, yang haram, kita tidak tahu. Yang kita tahu rumah tidak siap. Bila Pakatan Rakyat menang, orang harapkan kerajaan baru. Kita tidak boleh lepas tanggungjawab itu," katanya.

No comments:

Posting Terkini