Pages

Friday, November 28, 2008

Komando gempur pusat Yahudi di Mumbai

MUMBAI: Insiden tembak-menembak tercetus dengan lebih hebat hari ini selepas komando India diturunkan daripada helikopter di atas bumbung pusat Yahudi di Mumbai, di mana militan Islam yang disyaki sedang menahan 10 orang Israel, kata seorang saksi agensi Reuters.

Agensi itu melaporkan, komando telah mengambil tempat di luar "Nariman Bhavan", tempat di mana militan bersenjata telah bersembunyi pada 27 November lalu.

Laporan televisyen menyebut, ia bermula dengan serangan oleh pasukan Pengawal Keselamatan Kebangsaan separa tentera bagi menghalau keluar militan terbabit.

Pusat Yahudi merupakan satu daripada tiga pusat dalam modal kewangan negara di mana pihak berkuasa India sedang bertarung menentang militan, lebih 24 jam selepas militan bersenjata berat itu membunuh sekurang-kurang 121 orang dalam serangan terancang.

Saksi Reuters berkata, pasukan itu menembak ke arah pusat Yahudi untuk tujuan perlindungan, sementara komando menjatuhkan tali daripada helikopter yang menurunkan sekurang-kurangnya tiga komando.

Bangunan tersebut yang terletak di kawasan sibuk di Mumbai telah menyebabkan kesukaran untuk melakukan serangan dari arah hadapan.

Pihak polis berkata, militan juga masih bersembunyi di Hotel Taj Mahal dan berdekatan hotel Oberoi-Trident bersama tebusan yang masih belum diketahui bilangannya.

Saksi turut memberitahu, komando juga telah memasuki Oberoi-Trident pada pagi ini walaupun tiada tanda-tanda segera akan berlaku pertempuran.

Bandaraya Mumbai dengan kepadatan penduduk 18 juta orang merupakan pusat pertumbuhan ekonomi dan industri filem Bollywood.

India yang didominasi rakyat beragama Hindu dengan minoriti Muslim, telah mula diserang militan sejak berabad lalu. Bagaimanapun, serangan tersebut dilihat bertujuan untuk melumpuhkan keupayaan menarik pelaburan asing.

Pasaran sahamnya telah ditutup semalam kerana serangan tersebut tetapi pengawal selia pasaran berkata, mereka telan meminta bursa-bursa saham bersedia untuk perdagangan pada hari ini di mana keputusan terakhir akan dibuat kemudian.

Menyalahkan kumpulan militan

Perdana Menteri, Manmohan Singh menyalahkan kumpulan militan berpengkalan di negara-negara jiran India, kebiasaannya menggambarkan negara Pakistan atas serangan itu dan ini sekaligus meningkatkan prospek ketegangan baru antara pesaing-pesaing bersenjata nuklear.

Singh mengingatkan serangan itu sebagai "satu kos" sekiranya negara-negara jirannya itu tidak mengambil langkah menghentikan tindakan militan menggunakan wilayah mereka untuk tujuan serangan.

Dianggarkan 25 lelaki menyerang menggunakan senjata rifel dan grenad - sekurang-kurangnya beberapa daripada mereka tiba di negara itu melalui laut - telah memasuki Mumbai pada malam Rabu lalu untuk menggempur tempat-tempat yang popular dengan kehadiran pelancong dan ahli-ahli perniagaan, termasuk dua hotel paling mewah di bandar raya tersebut.

Pihak polis berkata, sekurang-kurangnya tujuh penyerang terbunuh dan sembilan suspek kini berada dalam pengawasan mereka. Mereka berkata, 12 anggota polis terbunuh termasuk Ketua Polis Skuad Anti-Keganasan Mumbai, Hemant Karkare.

Kira-kira enam pelancong termasuk seorang rakyat Australia, seorang Britain, seorang Itali dan seorang dari Jepun turut terbunuh, sementara ramai lagi masih terperangkap dalam pertempuran tersebut dan ditahan sebagai tebusan.

Polis berkata, seramai 279 orang telah tercedera dalam serangan tersebut.

Kumpulan Pakistan

Akhbar Hindu melaporkan, sekurang-kurangnya tiga penyerang yang sedang berada dalam pengawasan pihak berkuasa India adalah ahli kumpulan Laskkar-e-Taiba yang berpusat di Pakistan.

Kumpulan itu terkenal kerana menentang undang-undang negara dalam pertelingkahan Kashmir dan dahulunya mempunyai rangkaian rapat dengan agensi risikan perkhimatan tentera di Pakistan.

Laskhkar-e-Taiba bagaimanapun menafikan terlibat melakukan serangan itu.

"Ada bukti yang menunjukkan kumpulan tersebut yang melakukan serangan ini, yang berpusat dari luar negara dan mereka datang dengan penuh keazaman untuk mewujudkan huru-hara di pusat komersial negara ini," katanya semalam.

Pakistan yang turut mengutuk serangan berjanji berjanji akan memberi kerjasama penuh.

Saksi-saksi berkata, militan dilihat mensasarkan target mereka kepada rakyat Britain, Amerika dan Israel.

Pemimpin dunia termasuk Presiden Amerika yang baru dipilih, Barack Obama turut mengutuk serangan itu.

No comments:

Posting Terkini