Pages

Friday, April 15, 2011

Perancis kini dalam bahaya diserang militan


LONDON: Larangan memakai purdah dan burka di Perancis telah mencetuskan ancaman bahawa negara itu akan diserang oleh anggota kumpulan militan.

Perkhidmatan pemantau pengganasan, Site, melaporkan ancaman itu dibuat di ruang sembang dan forum Internet yang khusus digunakan oleh anggota militan.

Berbeza daripada Britain dan Sepanyol, Perancis tidak pernah diserang oleh Al-Qaeda walaupun ia merupakan anggota Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (Nato), yang terlibat dalam serangan ke atas Afghanistan.


Para pegawai keselamatan Barat melahirkan keprihatinan gesaan dan ancaman yang dibuat anggota militan di ruang sembang dan forum Internet itu akan menggalakkan penyokong mereka melancarkan serangan.Satu satu mesej di forum pengganas berbunyi:

'Sarkozy, jangan ganggu saudara perempuan kami atau kami benar-benar akan bertindak.'

Salah lagi mesej berbunyi:

'Dengan bertindak demikian, Perancis hanya akan membawa kemusnahan kepada diri sendiri.'

Sementara itu, Setiausaha Agung Pertubuhan Persidangan Islam (OIC), Encik Ekmeleddin Ihsanoglu, berkata tindakan Perancis melarang pemakaian purdah telah membesarkan isu yang hanya menjejas segelintir wanita Islam di Barat.

Perancis menjadi negara pertama di Eropah menguatkuasakan undang-undang yang melarang pakaian yang menutup muka termasuk purdah dan burka, Isnin lalu.

'Mereka yang memakai burka, terutamanya di Eropah atau negara Barat, adalah minoriti yang sangat kecil dan saya tidak faham mengapa anda meluluskan undang-undang untuk melarangnya,' kata Encik Ihsanoglu kepada wartawan pada forum Amerika Syarikat-Dunia Islam di sini, pada Selasa lalu.

Katanya, larangan itu mengalihkan perhatian kepada sebilangan kecil orang dan menjadikannya isu besar.

'Saya fikir ini isu kecil dan tidak wajar diberi perhatian sebegitu rupa,' katanya.

Pihak berkuasa Perancis menganggarkan hanya 2,000 wanita, berbanding jumlah penduduk Islam kira-kira enam juta orang, memakai purdah atau burka. -- AFP, Reuters.

No comments:

Posting Terkini