Pages

Wednesday, February 9, 2011

Gaps dakwa Yayasan Selangor lantik pegawai muflis

PETALING JAYA: Gagasan Anti Penyelewengan Selangor (Gaps) mendakwa ada individu muflis menjadi pegawai kanan dalam Yayasan Selangor.
Sehubungan itu, Pengerusi Gaps, Hamidzun Khairuddin mendesak Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim membersihkan Yayasan Selangor dari individu berkenaan.
“Gaps difahamkan individu berkenaan dikaitkan dengan notis kebankrapan oleh Mahkamah Tinggi Shah Alam pada 2009 yang melibatkan pinjaman dari sebuah bank tempatan.

“Melantik seorang bangkrap untuk berkhidmat adalah bertentangan dengan Akta Kebangkrapan 1967,” katanya dalam satu kenyataan media hari ini.
Hamidzun berkata, Yayasan Selangor ditubuhkan untuk membantu rakyat miskin di negeri ini dan sewajarnya kerajaan negeri melantik mereka yang amanah dan mempunyai integriti dalam menguruskan Yayasan ini.
Katanya, Gaps berpendapat kerajaan negeri seharusnya melantik anak Melayu Selangor yang berpotensi dan berpengalaman luas dan bukan dari kalangan kroni atau mereka yang bangkrap.
“Kenapa kerajaan Khalid Ibrahim terlalu laih dalam soal intergriti yang selama ini menjadi modal menyerang lawan dalam mana-mana kempen pilihan raya,” katanya.
Perlantikan individu seperti ini, kata Hamidzun juga adalah satu contoh dan bukti apa akan terjadi terhadap institusi jawatan Setiausaha
Kerajaan Negeri (SUK) jika kuasa perlantikan itu diberikan kepada Menteri Besar.
Katanya, jika pelantikan pengurusan kanan Yayasan Selangor pun sudah kacau bilau, bagaimana rakyat boleh percaya kepada MB (Menteri Besar) jika kuasa melantik SUK diberikan kepadanya.
“Tentu akan bobrok lah pentadbiran Kerajaan Negeri Selangor Darul Ehsan,” tambah Hamidzun.

No comments:

Posting Terkini