Pages

Wednesday, February 24, 2010

Penulis blog cari dana untuk serang hotel Jakarta

JAKARTA: Seorang penulis blog di Indonesia, yang menggelar dirinya 'Putera Jihad', terbang ke Arab Saudi pada September 2008 untuk mendapatkan dana bagi serangan bom ke atas dua hotel mewah di Jakarta Julai tahun lalu, demikian pegawai pendakwa memberitahu Mahkamah Daerah Jakarta Selatan semalam.

Lelaki itu, Muhammad Jibriel Abdul Rahman, 25 tahun, sekutu rapat Noordin Mohammad Top, pengganas rakyat Malaysia yang mengetuai kumpulan serpihan Jemaah Islamiyah (JI), dikenali sebagai Al-Qaeda di Kepulauan Melayu.

Pendakwa berkata Noordin merancang serangan bom ke atas hotel JW Marriott dan Ritz-Carlton, yang menyebabkan 11 orang terbunuh dan 53 cedera, pada Julai lalu. Dia ditembak mati polis Indonesia pada September lepas.

'Dari Ogos 2008 hingga Ogos 2009 defendan memberi bantuan kepada para pelaku serangan dengan merahsiakan maklumat mengenai jenayah mereka,' kata ketua pegawai pendakwa Encik Firmansyah

Pendakwa berkata Muhammad Jibriel menghantar e-mel kepada adiknya yang tinggal di Arab Saudi, memberitahu bahawa dia bertemu Noordin pada Ogos 2008, dan membincangkan perlunya mengumpul dana sebesar 100 juta rupiah ($15,150) bagi serangan itu.

'Kami berbual panjang dalam kereta. Saya terkejut. Dia macam biasa. Banyak tugas berat. Pendakwah N perlukan 100 juta. Semoga saya dapat simpati mereka,' tulis Muhammad Jibriel.

Dia kemudian pergi ke Arab Saudi dan menunaikan umrah.

'Kami akan buktikan dia pergi ke Arab Saudi bukan cuma untuk menunaikan umrah, tetapi untuk mendapatkan dana,' kata Encik Firmansyah kepada AFP.

Muhammad Jibriel boleh dihukum penjara maksimum 15 tahun jika sabit kesalahan. -- Agensi.


No comments:

Posting Terkini