Pages

Friday, July 30, 2010

Kawalan keselamatan di masjid dan pusat Islam diperketatkan

NEW YORK: Jabatan Polis New York (NYPD) semalam berkata ia akan mengetatkan kawalan keselamatan di sekitar masjid-masjid dan pusat-pusat Islam di bandar itu sepanjang bulan suci Ramadan yang akan datang.

Rondaan polis akan ditingkatkan di semua pusat-pusat keagamaan dan tapak-tapak pusat-pusat yang akan datang dari 11 Ogos hingga 9 September ini, kata jabatan tersebut dalam satu kenyataannya.

Langkah itu dibuat menyusuli satu rancangan kontroversial untuk membina sebuah masjid berdekatan tapak Pusat Dagangan Dunia yang diserang pengganas pada 11 September 2001.

'Semasa Ramadan, jabatan ini akan meningkatkan kawalan di pusat-pusat pemeriksaan di sekitar masjid-masjid, mengerahkan kereta ronda ke tempat-tempat ibadah, dan mengerahkan unit-unit preman antijenayah tambahan untuk mengelakkan berlakunya kecurian,' kata NYPD.

Pasukan Petugas Jenayah Kebencian jabatan berkenaan 'juga akan meneruskan latihan kesedaran jenayah kebencian seperti biasa di seluruh bandar itu... (dan) akan berkunjung ke masjid-masjid dan tapak-tapak yang terdapat rancangan membina masjid-masjid di masa depan'.

Sebuah lembaga masyarakat New York pada Mei lalu menyokong rancangan membina sebuah pusat kebudayaan Islam dan sebuah masjid, yang terletak hanya dua blok dari kawasan 'Ground Zero', tapak beberapa anggota militan merempuh menara kembar bangunan Pusat Dagangan Dunia dengan dua pesawat - mengakibatkan 3,000 orang terbunuh pada 11 September 2001.

Para penentang rancangan itu mengadu bahawa projek tersebut adalah satu penghinaan kepada peristiwa kematian mangsa-mangsa keganasan itu, manakala para penyokongnya pula percaya ia akan menukar pandangan stereotaip yang negatif terhadap Islam. -- AFP.



No comments:

Posting Terkini