Pages

Wednesday, February 24, 2010

Anugerah Bakat Muda

Walaupun bergelar negeri maju, kerajaan Selangor tidak lupa mengiktiraf sumbangan seniman muda terhadap perkembangan kebudayaan melalui penganjuran majlis Anugerah Bakat Muda Selangor.

Anugerah pertama kali khusus kepada belia di negara ini anjuran Jawatankuasa Tetap Belia dan Sukan Negeri Selangor yang dipengerusikan Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim.

Pembantu Exco Belia dan Sukan, Jenice Lee berkata, kategori seni visual terbahagi kepada arca dan grafik manakala kategori persembahan terbahagi kepada muzik dan tarian serta teater

Pembantu Exco Belia dan Sukan, Jenice Lee berkata, kategori seni visual terbahagi kepada arca dan grafik manakala kategori persembahan terbahagi kepada muzik dan tarian serta teater

Katanya, kategori seni muzik terbahagi kepada pemuzik berkumpulan dan solo manakala penulisan kreatif melibatkan sajak dan novel dalam empat bahasa iaitu bahasa Melayu, Inggeris, Mandarin dan Tamil.

"Semua kategori memperuntuk sijil penghargaan, medal dan wang tunai RM3,000 yang diadili juri profesional seramai 22 orang mengikut kepakaran masing-masing," katanya pada satu kenyataan media.

Majlis itu dijadual berlangsung pada 16 April 2010 di Dewan Sivik Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) mulai jam 8 malam.

Jenice berkata, penganjuran itu selaras dengan misi kerajaan negeri untuk menjadi negeri idaman dan kebajikan, sekali gus menjadikan Selangor sebagai Hub-Seni Kebudayaan serantau.

Katanya, kerajaan negeri peka dalam bidang kesenian dan kebudayaan dengan menitikberatkan tema kesejagatan iaitu kebebasan, keadilan dan nilai estetika yang tinggi.

Beliau berkata, lima finalis akan diumumkan seminggu sebelum malam anugerah dan ia terbuka kepada individu, badan bukan kerajaan (NGO), kumpulan, institusi untuk mencalonkan seniman muda.

Tempoh akhir pencalonan ialah 11 Mac ini. Borang pencalonan boleh didapati dengan memuat turun laman web penganjur iaitu www.gen-s.com.my atau hubungi 03–55117005 untuk sebarang pertanyaan.


No comments:

Posting Terkini