Pages

Sunday, October 18, 2009

Krisis Azmin-Zaid perkara biasa: Anwar

KUALA LUMPUR - Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim menyifatkan perselisihan faham antara Naib Presiden PKR, Azmin Ali dengan Datuk Zaid Ibrahim bukan masalah besar kerana ia boleh terjadi kepada mana-mana pemimpin.

Menurutnya, beliau juga pernah berselisih faham dengan pemimpin Pakatan Rakyat (PR) yang lain sebelum ini tetapi disebabkan komitmen tinggi terhadap rakyat, perkara ini boleh diselesaikan secara baik dengan berunding.

“Ini bukan konflik MCA, bukan konflik MIC mahupun peperangan dalam UMNO, perkara ini menjadi besar kerana digembar-gemburkan oleh media yang dikawal UMNO-Barisan Nasional (BN),” katanya kepada media selepas menghadiri Rumah Terbuka Hari Raya Aidilfitri anjuran PKR Lembah Pantai di sini hari ini.
Murder most foul. You have done it. Giving Ringgit 500 million for ‘services rendered’ to your running dog? You have done it. Using the ISA indiscriminately separating our leaders from their loves one? You have done it. I can name any evil under the sun and you have done it. UMNO through its leaders, have done it…and you dare to call me and Anwar traitors for speaking up? Read more here

Katanya lagi, PKR sentiasa berpendirian bahawa mana-mana pemimpin pusat boleh datang ke majlis-majlis anjuran negeri atas pelawaan seperti mana beliau hadir ke rumah terbuka di mana-mana sahaja.

“Zaid boleh hadir ke mana-mana majlis atas pelawaan PKR negeri dan ini adalah pendirian kita,” katanya.

Selain itu, Anwar yang juga Ahli Parlimen Permatang Pauh turut menegaskan andaian sesetengah pihak yang berpendapat pemegang jawatan pengerusi negeri akan dilantik menjadi Ketua Menteri atau Menteri Besar adalah tidak betul kerana jawatan tersebut boleh berubah bila-bila masa.

“Kita beri tempoh sehingga 25 Oktober ini untuk tentukan PKR negeri memilih siapa yang akan mengetuai PKR negeri Sabah.

“Perkara yang paling penting adalah penerimaan semua pihak dan bukannya popular di satu-satu tempat sahaja,” katanya.

Isu ini timbul apabila Azmin dikatakan tidak senang dengan peranan Zaid yang akan dihantar ke Sabah berselindung di sebalik perjumpaan sambutan Aidifitri untuk menyelesaikan penolakan ketua-ketua bahagian terhadap Azmin, yang dilantik sebagai pengerusi Majlis Pimpinan Negeri Sabah.

Sehubungan itu, Zaid telah membuat pengumuman mengejut untuk bercuti selama enam bulan berkuat-kuasa serta-merta.

No comments:

Posting Terkini