Pages

Sunday, November 27, 2011

PM: Umno perlu ada semangat Harimau Muda

Menggunakan analogi semangat dan perjuangan skuad Harimau Muda yang menggondol pingat emas pada Sukan Sea ke-26 di Jakarta-Palembang baru-baru ini, walaupun menghadapi cabaran sengit, perdana menteri berkata Umno juga perlu mempunyai ketahanan mental dan fizikal dalam menghadapi pilihan raya.

"Kalau kita ada kekuatan mental dan kita ada jiwa yang kental, kita boleh berdepan dengan persekitaran yang sangat mencabar walaupun pihak musuh membuat apa jua tekanan terhadap kita termasuk tekanan psikologi dan emosi," katanya kepada Bernama semasa wawancara khas menjelang Perhimpunan Agung Umno 2011 semalam.
   
"Kalau kita kental dari segi kekuatan minda kita, dan semangat kita pun kukuh, maka sudah terbukti seperti analogi Harimau Muda itu, kita boleh mengatasi keadaan yang sangat berat menekan kita, mencengkam kita, walaupun gelanggang tidak sama rata seperti di Jakarta, tapi pasukan kita akhirnya berjaya juga," katanya.

Mengenai pengundi muda, beliau berkata sudah terbukti dalam pilihan raya kecil sejak dua tahun yang lepas, biasanya majoriti golongan itu menyokong Umno.

"Bererti sudah terbukti bahawa tidak semestinya orang muda bersikap "anti-establishment" (anti kerajaan) dan tidak menyokong parti kerajaan iaitu parti BN, mereka akan menilai, siapakah yang lebih memahami kehendak dan naluri
mereka sebagai orang muda," katanya.

Menurutnya lagi, pergerakan Pemuda dan Puteri Umno perlu prihatin dalam mereka merealisasikan perjuangan mereka untuk generasi muda.
   
Beliau memberi contoh projek Perumahan 1Malaysia (PR1MA) yang berbangkit dalam makmal Pemuda BN yang seterusnya dicadangkan kepada kerajaan. 

Najib berkata perkara seperti itu memerlukan pertimbangan daripada kerajaan, dan kerajaan hari ini adalah kerajaan yang amat peka dan amat prihatin kepada kehendak dan tuntutan generasi muda.
Calon boleh menang
"Jadi, maknanya walaupun saya bukan orang muda...walaupun saya rasa saya muda (ketawa), tetapi maknanya kita mesti melakukan pendekatan dengan generasi muda sepertimana juga dengan wanita, golongan warga emas, kelas pertengahan dan pelbagai lagi kelompok dalam masyarakat," katanya.

Mengenai calon boleh menang atau "winnable candidate", perdana menteri berkata mereka mestilah seseorang yang boleh diterima majoriti pengundi dalam masyarakat tempatan serta jentera parti.
   
Menurutnya, sekiranya jentera parti menolak, seseorang yang ada kebolehan atau mempunyai rekod kerja yang baik pun pada akhirnya tidak akan berjaya, seterusnya parti akan kalah dan kehilangan kuasa.
   
"Kalau kita sebagai anggota parti tidak ada sikap yang terbuka dan kita tekankan orang tu (calon itu) mesti merupakan calon yang ikut hierarki (parti) tapi calon kita itu tak mungkin berjaya, calon kita akan gagal," katanya.

Presiden Umno itu menegaskan pentingnya semua pihak dalam parti memahami maksud "winnable candidate" yang mahu ditonjolkan semasa pilihan raya.

"Kalau tidak, sukar nak mencapai kejayaan. Kalau winnable candidate tu ditampilkan dalam kelompok dalam bahagian tanpa mengambil kira kehendak pengundi teramai, calon itu pun tak akan berjaya," kata Najib.
   
Beliau mengakui adalah sukar untuk memuaskan hati semua pihak, terutama di peringkat bahagian Umno, tetapi menurutnya, "rumusan calon boleh menang itu adalah supaya setiap kerusi yang ditandingi mempunyai peluang terbaik untuk menang".
Terima keputusan parti
Bagaimanapun katanya, proses pemilihan calon belum muktamad dan penilaian akan dibuat bukan sahaja secara subjektif tetapi juga objektif.

"Ini yang paling penting sekali, bukanlah orang yang kita sukai secara peribadi tetapi orang yang boleh diterima sebahagian besar pengundi dalam kawasan berkenaan. Itulah yang mesti kita lakukan," katanya.
   
Katanya soal menentukan calon ini adalah satu perkara yang sangat mencabar dan sukar dilakukan dan mustahil parti dapat memuaskan semua orang.

"Mengikut pengalaman saya 35 tahun dalam politik, tak pernah berlaku dalam pilihan raya (calon yang dipilih memuaskan hati semua orang).

"Tapi apapun yang dibuat parti, keputusan parti, pada kesudahannya kita kena terimalah, sebagai orang parti keputusan parti walaupun keputusan itu tidak mengikut selera atau kehendak kita," katanya.
   
Beliau berkata banyak juga peristiwa di mana beliau melihat orang yang setia kepada parti, walaupun keputusan parti tidak disenanginya tetapi menerimanya dan akhirnya calon akan menang.
   
"Sebaliknya kalau dia terus menentang, dia nak kata apa nak jadi-jadilah, aku nak menentang. Jadi maknanya dia tak setia pada parti dan calon itu kalah dan maknanya parti akan kalah. Dia patut sedar bila parti kalah makna kita akan kehilangan kuasa," katanya.
'Utamakan kepentingan parti'

Najib juga mengakui bahawa di peringkat bahagian pun, anggota parti tidak sependapat mengenai calon terbaik di kalangan mereka dan apa yang harus ada ialah disiplin parti.
   
"Maknanya bila sampai pada masanya (pemilihan calon), keputusan itu perlu diterima, disokong dan terus dipertahankan oleh setiap ahli parti," katanya.

Katanya, kriteria pemilihan calon ini difikirkan wajar berikutan keputusan pada pilihan raya umum 2008 yang menyaksikan Barisan Nasional dan Umno tewas di lima buah negeri dan perlu menjadi pengajaran yang tidak harus dilupakan.
Menjelang Perhimpunan Agung Umno yang akan bermula Selasa depan, Datuk Seri Najib Tun Razak mahu anggota Umno mengutamakan parti melebihi kepentingan diri.
   
Presiden Umno itu berkata anggota Umno mesti memperlihatkan iltizam untuk  melakukan pengorbanan dan tidak membiarkan perasaan atau perhitungan peribadi mengatasi pertimbangan yang lebih besar iaitu kepentingan parti.
   
"Orang yang menganggotai parti itu ramai tapi orang yang berparti, yang tahu tentang semangat parti, tahu tentang matlamat dan kepentingan parti, itu yang mesti kita tanam di kalangan 3.4 juta ahli Umno," katanya.

Perhimpunan Agung Umno 2011 yang berlangsung selama lima hari, dilihat banyak pihak sebagai yang terakhir sebelum pilihan raya umum ke-13.
Perjuang kepentingan Melayu
Najib berkata anggota Umno mesti mempunyai perasaan "cinta dan kasih" kepada parti serta sanggup berkorban untuk parti.
   
"Ini satu daripada prinsip kita berparti. Kita tidak suruh orang melakukan seperti mereka kena buat pengorbanan daripada segi harta mereka untuk parti atau pun kita suruh mereka mengambil risiko atas diri mereka dan sebagainya.
   
"Cuma kita minta dalam perhitungan mereka, jangan membiarkan soal peribadi atau pun tuntutan mana-mana kelompok mereka itu mengatasi kepentingan parti," katanya.

Pada masa sama, Najib berkata semua anggota Umno tahu perkara yang boleh merugikan parti dan mereka perlu mengelak daripada berbuat demikian kerana ia boleh melemahkan parti.

Najib juga menafikan dakwaan bahawa Umno tidak lagi memperjuangkan kepentingan Melayu sehingga menyebabkan kaum itu berasa terpinggir kerana sejak dulu hingga kini, agenda itu terus diperjuangkan parti itu.
   
"Itu tidak benar. Walaupun kita dengan slogan 1Malaysia tetapi kita tidak pernah kata bahawa agenda bumiputera itu kita sudah tiadakan. Malah ia masih lagi merupakan agenda utama (Umno) dan sebahagian agenda nasional kita.
   
"Apa yang kita lakukan terhadap kaum-kaum lain ialah untuk melakukan apa yang perlu untuk menunjukkan kerajaan kita, kerajaan yang adil dan kerajaan yang berdiri atas tonggak keadilan sosial," katanya.
Hasil perjuangan Umno
   
Najib berkata agenda bumiputera tetap diteruskan, misalnya Unit Peneraju Agenda Bumiputera (TERAJU), yang dilancarkan beliau pagi ini.

"Ia merupakan satu hala tuju di mana beberapa inisiatif baru telah kita umumkan. Bererti kita tidak pernah ketepikan atau mencairkan perjuangan kita untuk kaum bumiputera," katanya.
   
Ditanya mengenai pendirian sebilangan orang Melayu yang menyatakan mereka boleh hidup tanpa Umno, Najib berkata rakyat harus sedar bahawa kejayaan negara ini adalah hasil perjuangan Umno.
   
Sambil memetik teori pakar psikologi Amerika, Abraham Maslow, beliau berkata Umno telah berjaya menyelesaikan tuntutan asas rakyat dengan menyediakan pelbagai kemudahan.
   
Beliau berkata kepelbagaian pendapat adalah satu tanda masyarakat yang semakin sofistikated dan matang.
   
"Saya bukan kata bahawa mereka wajib berasa terhutang budi kepada kita sebab ramai yang tak senang hati jika saya cakap sedemikian. Apa yang saya nak kata bahawa selain daripada track record (rekod kerja yang baik) kita, selain daripada jasa kita yang tidak ternilai ialah perancangan kita untuk masa depan.

"Apa yang boleh kita janjikan untuk rakyat Malaysia, bukan sahaja kepada ahli Umno tapi rakyat Malaysia adalah jaminan sebenarnya dan itu mereka boleh rasa yakin, seperti mana dulu kita boleh lakukan, sepertimana dulu kita boleh laksanakan... InsyaAllah kita boleh bukan sahaja janji tapi mampu laksana dan tunaikan kepada rakyat," katanya.   
Bernama

No comments:

Posting Terkini