Pages

Friday, April 15, 2011

Rakyat masih rasa terabai di bawah BN

SEBUYAU, SARAWAK. 15 April: Walaupun Sarawak mempunyai hasil bumi yang banyak seperti minyak dan balak, namun rakyat masih merasa terabai di bawah kerajaan BN sejak lebih 30 tahun lalu.
Pembangunan yang dicanangkan hanya melibatkan kawasan tertentu sahaja terutama di bandar utama dan tidak menggambarkan keseluruhan negeri yang terbesar di Malaysia ini.
Justeru, penduduk yang berada di kampung-kampung jauh dari bandar tidak menikmati kehidupan yang selari dengan kekayaan negeri dan pembangunan yang dilaungkan oleh pemimpin negeri.

Zaimah Zaini, 32, dari Kampung Seruyuk mengakui bahawa tiada pembangunan di kawasan luar bandar.
Baginya, kehidupan rakyat di luar bandar dan pedalaman dipinggirkan oleh kerajaan negeri.
Katanya, selain tidak banyak kemudahan yang dinikmati oleh mereka, masalah yang dihadapi sejak dahulu termasuk perhubungan, bantuan dan sebagainya masih tidak dapat diselesaikan.
Bagi Sanin Ali, 32, kerajaan masih tidak dapat menyediakan peluang pekerjaan yang sewajarnya kepada rakyat terutama di kalangan golongan muda.
Menurutnya, bukan sahaja pemimpin peringkat negeri yang tidak mengambil berat masalah tersebut tetapi juga melibatkan pemimpin di kampung.
Mengenai kekayaan Ketua Menteri, Tan Sri Abdul Taib Mahmud, calon PAS di Dun ini, Haji Adam Ahid menganggap penduduk di kawasan luar bandar tidak menghiraukan perkara itu kerana tidak mendapat maklumat.
Ini, katanya kerana maklumat itu hanya diperolehi oleh penduduk di kawasan bandar sahaja.
Namun begitu, beliau yang juga Pesuruhjaya PAS negeri yakin rakyat akan membuat perubahan pada pilihan raya negeri yang akan berlangsung 16 April ini.
“Saya yakin dalam pilihan raya kali ini, rakyat di sini boleh berubah seperti yang berlaku di Kelantan, Kedah, Selangor dan Pulau Pinang.
“Saya yakin perubahan akan berlaku. Rakyat Sarawak tidak mustahil boleh menukar kerajaan, insya Allah,” ujarnya.

No comments:

Posting Terkini