Pages

Saturday, January 22, 2011

Dari Perak ke Selangor: Layakkah Najib sebagai PM?

Wong Chin Huat

Hampir dua tahun kerajaan katak bertahan di Perak.  Misteri kematian Teoh Beng Hock di pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berakhir dengan keputusan "open verdict" selepas 18 bulan.  Kini, Selangor pula dilanda krisis perlembagaan, di mana "perisik" diletakkan secara terang-terang dalam kerajaan negeri.  Ketiga-tiga kejadian ini menjurus kepada satu persoalan: Apakah Najib Razak masih layak sebagai Perdana Menteri?

Dalam kejadian pertama, kerajaan yang ditubuh dengan undi rakyat tumbang kerana ADUN katak.  Sultan sebagai simbol dalam sistem raja berperlembagaan enggan membubarkan DUN untuk memberi laluan kepada pilihan raya negeri.  Maka terbentuknya kerajaan palsu di negeri Perak, yang dijayakan ADUN katak.


Dalam peristiwa kedua, untuk "mengorek kesilapan" kerajaan negeri Selangor, SPRM sanggup menyoal-siasat seorang saksi bernama Teoh Beng Hock selama 11 jam, dalam kes pembelian bendera yang melibatkan kos hanya RM2400.  Jentera negara telah meragut nyawa - Sama ada membunuh, tersalah bunuh ataupun bunuh diri kerana tekanan.  Namun, tiada orang yang memikul tanggungjawab politik, pentadbiran, jenayah sekian lama peristiwa ini berlaku - cuba lepas tangan dengan satu penghakiman "open verdict".

Oleh itu, tidak kira sama ada Najib pernah memberi arahan agar Teoh Beng Hock disoal-sisat - selagi kebenaran tidak diberikan kepada keluarga Teoh, maka Najib tidak boleh mengelakkan diri dari tanggungjawabnya sebagai pimpinan tertinggi dalam jentera negara.

Mewarisi strategi menekan pembangkang
Dalam kes ketiga, kerajaan negeri langsung tidak dirunding ketika perlantikan Setiausaha Kerajaan (SUK) yang bertindak di bawah arahan kerajaan negeri.  Ia seolah-olah ibu mertua yang memilih pembantu rumah anda - mestilah kecoh satu rumah selepas itu.  Lebih-lebih lagi, negeri Perak mempunyai pengalaman yang perit dengan SUK sebelum ini.  

Bagaimana kita boleh diyakini bahawa kerajaan negeri akan beroperasi dengan sewajarnya selepas ini?

Kini, untuk menekan kerajaan negeri Selangor, hulubalang UMNO pula mengheret institusi Raja, meniru apa yang dilakukan ketika rampasan kuasa Perak pada tahun 2009.  UMNO cuba menjadikan sistem kita dari sistem raja berperlembagaan kepada sistem raja mutlak.

Jelas, Najib cuba mengubah peraturan permainan - menjejaskan sistem raja berperlembagaan, federalisme, dan kerajaan yang dipilih rakyat.  Najib pernah berikrar secara terbuka, bahawa Putrajaya akan dipertahankan walaupun apa yang terjadi.  Dan kita harus ingat, "Program Transformasi Kerajaan"-nya tidak menjanjikan sebarang reformasi dalam sistem politik.

Tuntutan agar Najib menerima pendemokrasian tidak semestinya bermakna beliau harus menyerahkan kuasa kerajaannya.  Pendemokrasian, bukan semestinya "pertukaran kerajaan" sebagaimana yang diperkatakan pembangkang, tetapi "kerajaan dari peti undi".  Dengan kata lain, seandainya UMNO-BN sudi berubah menjadi satu parti yang menerima demokrasi, bersaing secara adil dengan pesaingnya politiknya; maka, jikapun pertukaran kerajaan tidak berlaku, sekurang-kurangnya Malaysia memenuhi makna demokrasi pada tahap minimum.

Namun, dari rampasan kuasa di Perak, kematian Teoh Beng Hock hinggalah krisis perlembagaan Selangor, jelas Najib tidak cukup bertoleransi ketika berdepan dengan pembangkang, seperti ayahandanya Razak.  

Pada zaman ayahandanya, dari Sarawak, Pulau Pinang, Perak hinggalah Kelantan - Razak cuba menarik kuasa kerajaan tempatan (sama ada kerajaan negeri mahupun kerajaan tempatan) yang dikuasai pembangkang, untuk memastikan kuasa kerajaan disatukan dari seluruh negara di bawah Barisan Nasional.

Najib kini menyasarkan kerajaan negeri Selangor, malah menyerang kerajaan negeri Pulau Pinang dengan medianya - selepas menelan Perak.  Jelas, beliau mahu menawan semula negeri di pantai Barat Semenanjung yang separuh atau hampir separuh penduduknya yang terdiri daripada bukan Melayu, untuk tampil sebagai wira yang memenuhi retorik Ketuanan Melayu-nya.

Untuk berlaku adil, perbuatan "mengubah peraturan permainan" bukan dimulakan Najib, tetapi Anwar Ibrahim dengan rancangan 16 September-nya.  Jadi kerumitan yang menimpa kerajaan negeri PR pada hari ini sebahagiannya berpunca daripada Anwar.

Risiko apabila demokrasi terjejas
Namun, dari perspektif kepentingan awam, pembangkang bukan satu-satunya mangsa sekiranya demokrasi terjejas, tetapi semua pembayar cukai.

Seandainya "kerajaan tidak semestinya datang dari peti undi", maka rakyat perlu berdepan dengan dua risiko.  Pertama, kerajaan tidak takut kepada suara rakyat, maka rasuah dan penyalahgunaan kuasa semakin berleluasa.  Dasar yang mengingkari hasrat rakyat akan bertambah.  Maka pertentangan juga bertambah dalam masyarakat.

Keduanya, seandainya kerajaan ditentukan kuasa yang bukan berasaskan pemilihan rakyat, sama ada istana mahupun tentera, maka negara akan menjadi medan pertempuran antara beberapa kuasa yang bukan ditentukan rakyat.  Pergelutan ini semestinya tidak kurang sengitnya daripada pertarungan antara parti politik.

Apa yang harus direnungi rakyat Malaysia adalah, seandainya Najib terus bermain api - adakah ia terlalu bahaya untuk mengekalkan beliau sebagai PM - kerana beliau akan meletakkan negara dalam keadaan yang tidak tenang, walaupun ekonomi mungkin memulih?

Mereka yang menggoyah teras negara harus berundur
Mempertikaikan kewajaran Najib untuk terus menyandang jawatan PM tidak bermakna menafikan keabsahannya sekarang.  Menurut hasil soal selidik Merdeka Center pada akhir tahun lalu, Najib kini mencatat populariti 74% pengundi Melayu, 54% pengundi Cina dan 85% pengundi India.  Rekod ini hampir setanding populariti Abdullah Ahmad Badawi yang baru menyandang jawatan ketika zamannnya.

Namun, keabsahan Najib sebagai Perdana Menteri pada masa kini gagal menutup persoalan kewajaran Najib untuk terus menyandang jawatan PM.  Sejarah memberitahu kita, bahawa pemerintah yang menjejaskan sistem negara, menggoyah teras negara harus berundur, atau negara akan binasa.

Adolf Hitler mungkin contoh yang jauh untuk kita.  Hitler bangkit dengan undi, malah dilambung sokongan rakyat.  Tetapi, adakah beliau sesuai untuk menjadi Ketua Kerajaan?  Apabila seorang demi seorang rakyat Jerman mempertikaikan tindakan jenayah ditaktor ini terhadap demokrasi, apakah Jerman hancur berkecai dalam medan peperangan kemudiannya?

Presiden Amerika Syarikat, Richard Nixon pada tahun 1972 mungkin lebih dekat dengan kita.  Beliau terpilih sebagai Presiden AS dengan peratusan undi yang mencecah kira-kira 60%, satu catatan yang agak tinggi mengikut kayu ukur Amerika Syarikat.  Mengapa beliau perlu meletak jawatan untuk memohon maaf ke atas kesalahannya dalam skandal watergate?  Kerana negara demokrasi tidak membenarkan kerajaannya untuk menyalahgunakan jentera negara untuk menyerang musuh politiknya.
Raja berperlembagaan dan federalisme adalah teras dalam sistem politik Malaysia.  Perubahan ke atasnya akan menghuru-harakan negara, dan risiko ini terlalu tinggi untuk ditanggung Malaysia pada hari ini.
Seandainya Najib (gambar kiri) enggan menerima sistem negara, maka kita perlu membuang undi tidak percaya terhadap Najib dalam pilihan raya kecil dan pilihan raya umum akan datang, demi kesejahteraan negara.  Jangan ragu-ragu, sehingga kita dimangsakan.

*Wong Chin Huat ialah pengkaji politik dan kolumnis MerdekaReview.  Diterjemah dan disunting dari teks asal, yang disiarkan pada 19 Januari 2011.

No comments:

Posting Terkini