Pages

Saturday, December 18, 2010

Kebangkitan kuasa tentera China

1 japan flagTOKYO: Jepun menyebut kebangkitan militer China sebagai sumber kekhuatiran antarabangsa. Kesimpulan tersebut hasil  kajian pertahanan pemerintah Jepun, yang telah disetujui oleh kabinet.
Wartawan "BBC" di Tokyo mengatakan dari kajian ini terlihat Jepun mengubah keputusan  pertahanan untuk disesuaikan dengan perubahan keseimbangan kekuatan di Asia.
Kekuatan militer akan lebih difokuskan di pulau-pulau selatan, dekat dengan China. Penguatan di selatan ini diiringi dengan pengurangan kekuatan di wilayah utara.

Sejak "Perang Dingin" pemerintah Jepun memberikan perhatian yang besar di wilayah utara untuk menyekat  Rusia. Jumlah kapal perisai  akan dikurangi sepertiga namun kapal selam akan ditambah. Demikian juga dengan jet tempur.
Kajian pertahanan ini juga menyebut Korea Utara sebagai faktor penyebab ketidakstabilan kerana peluru berpandu  dan program nuklear yang dijalankan pemerintah Pyongyang. Untuk menghadapi kemungkinan serangan Korea Utara, Jepun akan menempatkan penangkis pelurus berpandu  di seluruh negeri dan jumlah kapal perang yang boleh menembak peluru berpandu  akan ditambah.
Kekuatan militer Jepunlebih besar dari England  namun undang-undang dasar mereka tidak membolehkan militer melakukan serangan.
Kajian yang akan diguna sebagai dasar penyusunan keputusan pertahanan selama 10 tahun akan datang akan diikuti secara saksama oleh beberapa negara di Asia.
Beberapa kalangan mengatakan sikap agresif  Jepun di Perang Dunia II belum sepenuhnya dilupakan oleh beberapa  negara Asia.

No comments:

Posting Terkini