Pages

Tuesday, June 30, 2009

BARANG PENINGGALAN RAJA POP SIAP DILELONG

WASHINGTON: Seperti mendiang Elvis Presley sebelumnya, Michael Jackson juga kini mendapat tempat paling atas dalam carta sejurus selepas kematiannya, sama seperti ketika beliau masih hidup.

Malah, 'Raja Pop' itu kini menyaingi 'Raja Rock n Roll' itu dalam satu lagi kategori - jumlah penjualan barang-barang peninggalan dan kenangan yang dikaitkan dengan beliau.

Lebih 45,000 barangan yang dikaitkan dengan Michael Jackson ditawarkan untuk dijual dalam talian semalam di laman web, eBay.com, selang dua hari selepas kematian penyanyi itu pada usia 50 tahun di rumahnya di Beverly Hills.

Tawaran itu termasuk nama-nama domain laman web seperti michaeljacksonmemorial.com pada harga sehingga AS$1 juta ($1.5 juta) atau lebih, hinggalah kepada salinan akhbar-akhbar Amerika Syarikat yang memaparkan laporan muka pertama berhubung kematian beliau dengan harga serendah AS$0.99.

Daripada barangan yang ditawarkan untuk dijual, hampir 17,500 adalah rakaman muzik bintang pop itu dan 17,000 lagi adalah pelbagai barangan peninggalan dan kenangan beliau.

Laman utama eBay mempamerkan satu kategori khas, 'Memperingati Raja Pop', yang menawarkan barangan kenangan, muzik, autograf dan rakaman rekod penyanyi itu.

Barang-barang yang dijual secara langsung atau dilelong, termasuk poster-poster Michael Jackson, anak patung, bekas tiket, program konsert, akhbar, majalah, beg, pin, lencana, pelekat, kemeja-T, dan beberapa jenis pakaian lain.

Dan sudah pasti lelong itu merangkumi ribuan album Michael Jackson.

Malah, sarung tangan putihnya, yang juga merupakan undangan ke 'temasya Michael Jackson', turut ditawarkan pada harga AS$50,000.

Hasil lelongan itu wang itu dikatakan bakal disalurkan kepada sebuah rumah anak-anak yatim di Kyrgyzstan. -- AFP.

No comments:

Posting Terkini