Pages

Sunday, June 28, 2009

160 Kilang di Telok Gong Masih Berstatus Tanpa Kebenaran

SHAH ALAM, 26 Jun - Kerajaan negeri masih meneruskan Dasar Pemutihan Kilang Tanpa Kebenaran di beberapa kawasan di Selangor dengan mengarahkan setiap premis atau kilang terlibat memutihkan segera operasi mereka.

Demikian kata Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pembangunan Kampung Baru dan Penyelesaian Kilang Haram, Ean Yong Hian Wah ketika ditemui pemberita selepas mengadakan mesyuarat bersama persatuan pengusaha kilang Telok Gong, wakil Majlis Perbandaran Klang (MPK) dan Pejabat Tanah dan Galian Selangor.

Menurutnya, sehingga hari ini terdapat 160 buah kilang di kawasan Teluk Gong masih beroperasi secara haram atau tanpa kebenaran.

“Pembinaan kilang dikawasan Telok Gong sudah bermula sejak 1980 namun sehingga ke hari ini masalah tersebut belum selesai”,katanya kerajaan negeri memandang serius isu tersebut.

Ean berkata daripada 180 kilang yang beroperasi dikawasan itu disitu hanya 20 kilang sahaja mempunyai sijil layak menduduki (CF).

“Oleh sebab itu kita menggesa semua kilang terbabit segera membuat permohonan pertukaran kategori dan syarat nyata tanah pertanian kepada industri”, katanya.

Dalam perkembangan yang sama, beliau turut meminta kilang berkenaan mendaftar di bawah program pemutihan kilang haram.

“Apabila ingin memutihkan kawasan tersebut, kita mahu mereka bekerjasama dengan kita menerusi Sumbangan Infrastruktur atau Sumbangan Infra”,katanya sumbangan tersebut akan digunakan untuk membina infrastruktur seperti longkang dan jalan.

Tambah Ean, sumbangan akan dikira berdasarkan kaki persegi kilang.

“Pihak persatuan mencadangkan 75 sen untuk per kaki persegi”, katanya kira-kira 3,000 kilang di Selangor masih berstatus haram(tanpa kebenaran).

No comments:

Posting Terkini