Pages

Tuesday, December 30, 2008

Pesta Temberang Bermula

Pakar kelentong terpilih yang dibayar upah antara RM50 hingga RM1,000 mula berkampung di Kuala Terengganu. Pakar kelentong yang akan beraksi antara 30 hingga 45 minit ini dibayar sebanyak RM80 bagi setiap sessi. Biasanya setiap pakar kelentong ini akan beraksi antara 2 hingga sebanyak 5 sessi setiap hari. Maknanya, 5 sessi x RM80 = RM400 pendapatan sehari hanya dengan kelentong orang Kuala Terengganu. Bagi yang ada jawatan dalam parti bayarannya kekadang mencecah sehingga RM1,000 dengan hanya kelentong didua sessi sehari. Lamayan Pak…. Lamayan sekali.

Sumber Perhubungan umno Johor memberitahu saya setakat ini seramai 800 orang ahli umno dan guru Kemas telah dihantar ke Kuala Terengganu. Angka ini akan meningkat sehingga 2000 orang menjelang hari penamaan calon pilihanraya kecil Kuala Terengganu 6 January 09 ini. Setiap ahli dan guru Kemas dari Johor dibayar alaun antara RM30 hingga RM100 sehari bergantung kepada jawatan mereka dalam parti. Selain itu, semua kos termasuk pengangkutan, makan minum dan penginapan tanggung beres….!!!!

Umno Kedah pula dilaporkan akan menghantar 1,000 anggotanya untuk membantu calon Barisan Nasional (BN) bagi pilihan raya kecil Kuala Terengganu. Setiausaha BN Kedah Datuk Rozai Shafian akan mengetuai kumpulan anggota Umno itu, yang akan berada di Kuala Terengganu selama 13 hari, mulai 4 Januari ini.

Parti Gerakan pula akan berkempen dengan menggunakan telefon dan internet untuk memastikan kemenangan calon Barisan Nasional (BN) dalam pilihan raya kecil Parlimen Kuala Terengganu pada 17 Jan.

Manakala bekas calon Bebas Parlimen Kuala Terengganu, Maimun Yusof, 89, mengesahkan tidak akan bertanding dalam pilihan raya kecil kerusi Parlimen Kuala Terengganu bulan depan.

Maimun atau lebih mesra dengan panggilan Tok Mun berkata, dia terpaksa melupakan niatnya untuk bertanding dalam pilihan raya kecil itu, apabila tidak menerima sebarang wang untuk digunakan sebagai deposit bagi melayakkan bertanding dalam pilihan raya kecil itu.

Demi kepentingan politik, umno juga telah membenarkan kafir hindu juga bercakap pasal hukum Hudud.

Dijangkakan sehari sebelum 6hb january 2009 iaitu hari penamaan calon, sekurang-kurangnya 1000 ahli UMNO dari setiap negeri akan diBAYAR untuk berkempen di Kuala Terengganu. Rakan saya dari umno Bahagian Sepang dan Serdang telahpun menempah 6 buah bus untuk mengangkut kaki temberang dan pakar kelentong mereka ke Kuala Terengganu pada 04/01/09 ini.

Dengar cerita peniaga dan pengusaha kain pelekat dan batik di Pasar Payang telah mendapat tempahan yang berlipat kali ganda. Syukur, rezeki pilihanraya. Duit Monsoon cup berbillion, kain pelekat baru rm25 je.

Kalau nak kena kelentong, undilah Barisan Nasional.

No comments:

Posting Terkini