Pages

Tuesday, June 25, 2013

Titah Tuanku iktiraf golongan muda


Titah Tuanku iktiraf golongan muda
KUALA LUMPUR, 25 JUN: Ahli Parlimen DAP Bukit Bendera, Zairil Khir Johari menyifatkan titah Yang Di Pertuan Agong, Tuanku Abdul Halim Muadzam Shah yang memfokuskan kepada peranan anak muda merupakan perkara paling menarik untuk dibahas dalam Dewan Rakyat kelak.

Menurut beliau, titah Tuanku agar Ahli Dewan Rakyat meningkatkan kerja dalam membina modal insan dan tenaga mahir merupakan saranan supaya golongan muda diberi pengiktirafan sewajarnya.

“Titah Tuanku yang menyentuh mengenai peranan anak muda saya kira merupakan bukti kekurangan atau kegagalan negara dalam mengiktiraf peranan mereka.



“Jadi kita perlu mengambil pendekatan yang dapat meningkatkan mutu pendidikan, mutu pengajian tinggi untuk membina modal insan bagi masa depan,” katanya ketika ditemui di Bangunan Parlimen, hari ini.

Beliau berkata, masalah utama golongan muda di Malaysia adalah dasar kerajaan yang kurang memberi penekanan kepada mereka.

“Saya rasa masalah utama golongan muda adalah ‘Brain Drain’ (penghijrahan keluar) ke luar negara yang salah satunya berpunca daripada dasar kerajaan yang mungkin tidak meritokratik dan tidak menghargai modal insan.

“Itu yang menjadi penyebab ramai golongan yang cerdik dan pintar ramai berhijrah ke Singapura, London, New York dan sebagainya,” ujarnya yang juga Timbalan Setiausaha Publisiti DAP.

Katanya lagi, amalan diskriminasi juga menjadi punca kepada penghijrahan keluar ini.

“Pada saya bukan peluang pekerjaan yang menjadi punca lainnya tapi amalan diskriminasi. Dimana orang-orang yang tidak layak mendapat tempat dan mendapat kenaikkan dalam sistem kerajaan, tapi orang yang layak disisihkan.

“Begitu juga dengan kerenah birokrasi, jadi ini perlu kita tangani dengan mengambil iktibar dari titah Tuanku tadi untuk memastikan anak-anak muda kita mendapat pengiktirafan sewajarnya,” tegasnya. – Roketkini.

No comments:

Posting Terkini