Pages

Tuesday, June 23, 2009

SEKILAS - DUNIA. - Israel jual tanah rakyat Palestin

Israel jual tanah rakyat Palestin

BAITULMAKDIS: Israel telah meningkatkan penjualan hartanah milik rakyat Palestin yang melarikan diri atau diusir keluar pada 1948, kata sebuah kumpulan hak asasi semalam.

Langkah itu melanggar undang-undang Israel dan antarabangsa, kata pusat guaman Adalah.

Pentadbiran Tanah Israel (ILA) melakukan 80 acara lelong tahun ini, berbanding 106 tahun lalu dan 96 pada 2007, kata kumpulan tersebut. -- AFP.

Lima korban bom nekad

KHOST: Lima orang awam terkorban, manakala lebih 30 cedera dalam satu serangan bom nekad di bandar Khost, timur Afghanistan, kata para pegawai.

Pengebom meletupkan bahan letupan dalam motosikal di depan bangunan pemerintah, kata timbalan ketua polis, Encik Yaqoub.

Serangan berlaku menyusuli satu lagi serangan bom mootosikal yang membunuh tiga askar di Kandahar awal semalam. -- AFP.

Gesa usah lalai di Mindanao

MANILA: Pemerintah Filipina semalam menggesa pekerja bantuan antarabangsa memberitahu pihak berkuasa di mana mereka berada di Mindanao, untuk mencegah penculikan.

Setiausaha Eksekutif, Encik Eduardo Ermita, mengingatkan mereka agar tidak lalai semasa berada di Mindanao, kerana 'pengganasan boleh berlaku bila-bila masa'. -- Agensi.

Tebusan masih hidup

SANAA: Enam tebusan rakyat asing yang diculik bulan ini di utara Yaman masih hidup dan ditahan pemberontak Syiah, menurut laporan semalam.

Mereka telah diserahkan kepada panglima (pemberontak) Abdullah al-Rizani, kata satu sumber suku kaum kepada AFP. -- AFP.

No comments:

Posting Terkini