Pages

Wednesday, December 22, 2010

PROGRAM 100 HARI PR MUFLISKAN NEGARA

Rakyat jangan mudah terpengaruh dengan tawaran-tawaran istimewa daripada pakatan pembangkang semata-mata untuk meraih sokongan rakyat, kata Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin. Beliau  berkata mereka boleh membuat tawaran sebegitu kerana pakatan pembangkang tidak mempunyai pengalaman untuk mengetuai kerajaan di peringkat pusat.

Katanya ini kerana setiap perkara yang diputuskan perlu membuat kajian dengan mendalam daripada segi implikasinya kepada rakyat dan negara.
“Kita nak meneliti apa kesannya dan kita akan beritahu rakyat mengenai penipuan di sebalik tawaran-tawaran manis dan gula-gula itu. Ada penipuan yang dibuat untuk mempengaruhi pemikiran rakyat.
“Ini kerana mereka tidak mengambil kira sama ada tawaran sedemikian akan membawa negara kepada muflis atau sebagainya. Asal menang, sudah,” katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Kabinet Mengenai Pembangunan Belia, di sini hari ini.
Dipetik Bernama, Muhyiddin berkata demikian ketika mengulas mengenai tawaran dalam Program 100 Hari yang dikemukakan pakatan pembangkang pada konvensyen mereka yang diadakan di Pulau Pinang, Ahad lalu.
Ia mengandungi sembilan perkara termasuk pengurusan negara, ekonomi dan pendidikan yang akan dilaksanakan dalam tempoh 100 hari jika menang pada pilihan raya umum ke-13.
Antaranya mengarahkan Khazanah Nasional Berhad dan Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) menyempurnakan pengambilan alih aset lebuh raya oleh kerajaan dengan tujuan menghapuskan tol, merombak struktur subsidi bagi mengurangkan subsidi kepada swasta dengan memindahkannya bagi menampung perbelanjaan subsidi rakyat, menaikkan imbuhan perguruan RM500 sebulan dan melupuskan Felda Plantations bagi membuka ladang yang diuruskannya kepada generasi kedua dan ketiga Felda.
Timbalan Perdana Menteri berkata berbanding Barisan Nasional (BN), setiap keputusan yang dibuat perlu diperhalusi dan diteliti dan kerana itu, selama 53 tahun, negara boleh kekal dengan kemajuan yang cukup baik dan semua pihak mendapat faedah daripadanya.
“Oleh kerana itu, kita tidak boleh boros, tidak boleh membuat sesuatu yang boleh memberi kesan dan bencana kepada negara bagi jangka masa yang panjang.
“Ini adalah pertimbangan yang perlu diteliti oleh rakyat agar tidak termakan dengan tawaran yang dibuat oleh pembangkang,” katanya.
Muhyiddin berkata tawaran tersebut boleh menjadi satu pembohongan yang besar dan satu penipuan jika mereka membuat tawaran, dan tidak melaksanakannya kerana tidak membuat perkiraan yang betul daripada segi implikasinya.
“Setiap guru RM500, jumlah guru di negara ini hampir 400,000 guru, bermakna perbelanjaan sebulan RM200 juta, setahun RM2.4 bilion.
“Tetapi dari segi implikasinya, naik gaji guru tetapi gaji kakitangan kerajaan seramai 1.2 juta, tidak naik. Adakah guru sahaja yang diberi tawaran, kenapa tidak ditawarkan kepada kakitangan kerajaan yang lain, boleh jadi bankrap kita,” katanya.
Ditanya mengenai kemunculan parti-parti politik baru pada masa ini yang akan menjejaskan BN, Muhyiddin berkata “lagi banyak lagi bagus, kerana Malaysia ialah sebuah negara demokrasi.”
Katanya beliau menggalakkan lebih banyak pertubuhan yang berminat untuk bertanding pada pilihan raya umum untuk mendaftarkan parti-parti politik mereka dan rakyat mempunyai pilihan yang lebih banyak untuk memilih.
“Bagi kami, itu tidak mengugat BN, seperti yang lepas banyak parti lain, tetapi ia hanya boleh bertahan untuk satu penggal sahaja. Ia tidak boleh kekal kerana ia tidak mempunyai dasar yang jelas, ideologi pun takde, pemimpin mereka pun tidak mempunyai visi yang jelas,” tegasnya.

No comments:

Posting Terkini