Pages

Sunday, July 25, 2010

Suami harap Cut tidak diheret ke mahkamah

JAKARTA: Pasangan suami isteri, Cut Tari dan Encik Johannes Yusuf Subrata, amat berharap pihak berkuasa tidak mengheret personaliti televisyen popular itu ke mahkamah kerana terbabit dalam hubungan seks dengan Ariel Peterpan.

Menurut Encik Johannes, ketika ini pun Cut Tari amat terseksa kerana terpaksa berdepan dengan pengadilan masyarakat yang membuat kesimpulan sendiri.

'Cut Tari kini menghadapi hukuman orang ramai dan ia cukup berat untuk isteri saya serta keluarga.

'Keadaan menjadi lebih sukar kerana kami mempunyai anak,' katanya di pejabat peguam, Encik Hotman Paris Hutapea, kelmarin.

Cut Tari mengaku menjadi pasangan seks Ariel dalam klip video yang tersebar di Internet baru-baru ini.

Sehingga kini, nasibnya belum pasti sama ada akan didakwa di mahkamah atau tidak.

Bekas juara tilawah Al-Quran di sekolah rendah itu mungkin terlepas daripada pendakwaan kerana dianggap menjadi mangsa sebab tidak pernah memberi izin Ariel merakam aksi ranjang mereka.

Cut Tari bernikah pada 9 Januari 2004 dan dikurniakan anak perempuan, Sydney, pada Februari 2008.

Kata Encik Johannes, dalam keadaan genting ini, beliau tidak banyak menaruh harapan.

'Kami hanya mohon keadilan,' katanya.

Sementara itu, Encik Hotman berkata, pihaknya masih berharap pihak berkuasa mengecualikan anak guamnya daripada terus disiasat dan dikenakan tindakan.

'Kami harap Cut dilepaskan daripada sebarang tuduhan di mahkamah,' katanya.

Sementara itu, Presiden Indonesia, Dr Susilo Bambang Yudhoyono, berkata kes video lucah artis baru-baru ini adalah satu tragedi moral dan akhlak di republik itu.

Justeru, perkara itu seharusnya dijadikan teladan di kalangan tokoh masyarakat untuk memberi pendidikan terhadap anak-anak.

'Tragedi akhlak yang belum lama ini terjadi, apa yang disebut kes video lucah. Pelajaran apa yang boleh dipetik dari situ, siapa yang dipertanggungjawabkan dan apa yang harus kita lakukan agar tidak terjadi kes itu pada masa depan,' kata Dr Yudhoyono.

Beliau memberi ucapan itu di kemuncak sambutan Hari Anak Nasional yang berlangsung pagi Khamis lalu di Sasono Langen Budoyo, Taman Mini Indonesia Indah, Jakarta Timur.

Katanya, pendidikan moral dan keperibadian anak bermula dari rumah dan dikembangkan di sekolah oleh guru.

Namun, pendidikan berupa teladan di sekeliling dan masyarakat luas turut memainkan peranan penting, tambah beliau.

'Anak sudah tentu akan membandingkan apa yang mereka lihat dan alami di sekeliling dengan pelajaran yang diterima daripada ibu bapa dan guru,' kata Dr Yudhoyono. -- Agensi.



No comments:

Posting Terkini