Pages

Monday, December 28, 2009

Misteri Mesir purba

LAMBANG KEMEWAHAN: Membentuk Sphinx adalah satu cara bagi firaun Mesir purba untuk bermegah dengan kekayaan mereka semasa hidup dan selepas hayatnya.

RAMAI yang tersalah anggap bahawa tamadun Mesir purba 'mengerikan' kerana ia menyanjungi kematian.

Sebenarnya, orang Mesir purba benar-benar menyanjungi kehidupan - satu sikap yang mendorong mereka untuk melakukan apa sahaja untuk menemui kehidupan abadi, menurut kurator Muzium Negara, Cik Hairani Hassan.

Sesungguhnya kematian bagi mereka bukanlah babak terakhir perjalanan hidup ini.

Sebaliknya, kematian dianggap sekadar proses peralihan sebelum manusia melanjutkan riwayatnya dalam dunia akhirat yang lebih selesa dan berkekalan.

Kepercayaan yang amat kuat kepada hidup selepas mati inilah yang mendorong penduduk Mesir purba mengidamkan riwayat yang panjang - sepanjang Sungai Nil yang sekian lama menjadi sumber rezeki mereka.

Sebagai persiapan untuk menjalani hidup selepas mati, mereka mengumpulkan beraneka harta karun dan bermacam-macam kekayaan dunia untuk ditanam di dalam makam abadi bersama jasad mereka.

Didorong kepercayaan ini juga, orang Mesir purba adalah pakar dalam bidang pengawetan dan telah berkali-kali memperhalusi teknik pengawetan mayat.

Buktinya adalah keupayaan mereka mengawet mayat dengan membungkusnya rapi hinggakan mayat itu bagai baru sahaja terpisah daripada rohnya, walaupun hakikatnya ia sudah dimamah ribuan tahun.

Keyakinan mereka kepada kehidupan abadi ini sebenarnya menguntungkan kita, manusia pada zaman ini.

Tanpa tamadun yang mereka tinggalkan, kita tidak akan dapat mengagumi kekayaan yang ditinggalkan Horemheb, firaun Mesir terakhir dalam kurun ke-18.

Malah, misteri yang menyelubungi mumia Nes-Khons yang 'kalis reput' mungkin akan terkubur selama-lamanya daripada pengetahuan kita.

Kita di Singapura pun tidak terlepas berpeluang menyaksikan keajaiban peninggalan tamadun Mesir purba ini kerana bermula awal minggu lalu satu pameran mengenai artifak purba Mesir diadakan di sini.

Dijayakan dengan sokongan Muzium Kunsthistorisches di Vienna, Austria, pameran Quest For Immortality: The World Of Ancient Egypt itu kini sedang berlangung di Muzium Negara sehingga 4 April tahun depan.

Ia menampilkan 230 artifak, termasuk teks Mesir purba, arca dan objek-objek purba pengebumian.

Antara bahan pameran yang paling berharga dalam pameran itu adalah tiga mumia yang berusia sekitar 2,760 tahun.

Dibahagikan kepada tiga ruang berbeza, pameran ini bertema 'pencarian abadi' yang menggambarkan keinginan kuat warga purba Mesir untuk kekal abadi di dunia.

Kehadiran artifak-artifak ini menjadikan pameran Mesir purba ini yang terbesar pernah dianjurkan oleh Muzium Negara, kata pengarah muzium, Cik Lee Chor Lin.

'Memang menjadi hasrat kami untuk menampilkan sejarah dalam konteks yang berbeza-beza dan dalam bentuk yang masih relevan pada masa ini.

'Kami mungkin tidak dapat membawa piramid ke sini tetapi kami berjaya membawa masuk objek purba yang digunakan sebagai bahan penting dalam upacara pengebumian Mesir purba,' katanya lagi.

Lebih 200 artifak yang dibawa ke Singapura itu adalah daripada koleksi artifak Mesir dan Kawasan Berdekatan Timur milik Muzium Kunsthistorisches.

Ia hanya sebahagian kecil daripada koleksi lebih 12,000 artifak dari zaman tahun 4,000 Sebelum Masihi hingga 950 Sesudah Masihi.

Namun, ia adalah bahagian yang penting dan mewakili artifak-artifak yang lain, menurut pengarah koleksi artifak Mesir Muzium Kunsthistorisches, Dr Regina Hoelzl.

'Kami berbesar hati kerana dapat mempamerkan untuk kali pertama pilihan artifak yang mewakili kekayaan budaya Mesir purba.

'Antaranya ialah karya-karya agung seperti arca patung Firaun Amenemhet V dan Sphinx Firaun Amenhotep III,' katanya dalam satu kenyataan media.

'Kami berharap para pelawat akan menikmati pameran ini dan juga budaya Mesir purba yang menarik,' tambahnya.

No comments:

Posting Terkini