Pages

Monday, December 28, 2009

Lelaki Nigeria dipercayai cuba letupkan pesawat AS

KEADAAN CEMAS: Sorotan kamera video ini menunjukkan para pegawai keselamatan berada di kaki tangga pesawat Northwest Airlines penerbangan 253 selepas ia mendarat di lapangan terbang Detroit dari Amsterdam.

DETROIT (Michigan): Seorang lelaki rakyat Nigeria, yang dilaporkan ada kaitan dengan Al-Qaeda, cuba meletupkan sebuah pesawat Northwest Airlines sewaktu ia hendak mendarat di Detroit Jumaat lalu.

Namun, penumpang dan kru pesawat yang tercium bau asap dan bunyi seperti mercun dapat menundukkannya, kata penumpang dan para pegawai federal.

Pesawat penerbangan 253 itu, yang membawa 278 penumpang dan 11 kru, berada cuma 20 minit dari lapangan terbang apabila penumpang mendengar bunyi letupan, kata para saksi.

Namun, Abdul Farouk Abdulmutallab, 23 tahun, dapat ditundukkan para penumpang dan kru pesawat.

Dia kemudian dibawa ke bahagian depan pesawat dengan kakinya melecur dan seluarnya koyak.

Para pegawai penguatkuasa berkata lecuran itu menunjukkan bahan letupan dipasang pada kakinya.

Selepas ditahan, Abdulmutallab memberitahu pihak berkuasa bahawa dia menggunakan picagari berisi bahan kimia untuk dicampurkan dengan serbuk yang dilekap pada kakinya.

Seorang pegawai perisikan Amerika Syarikat berkata bahan letupan itu terdiri daripada serbuk dan cecair.

'Bunyinya seakan mercun dalam sarung bantal. Mula-mula terdengar bunyi letupan, kemudian keluar asap,' kata Encik Peter Smith, seorang penumpang dari Belanda.

Seorang penumpang lain, dikenali sebagai Syed Jafry, yang duduk tiga baris di belakang suspek, berkata beliau nampak nyala api dan tercium bau asap.

'Seorang lelaki di belakang saya menerkam suspek. Berlaku satu pergelutan. Keadaan jadi kecoh. Tetapi suspek dapat diseret ke depan,' kata beliau.

Para pegawai Rumah Putih berkata Presiden Barack Obama, yang sedang bercuti di Hawaii bersama keluarganya, menyifatkan insiden itu sebagai satu serangan pengganas.

Beliau mengarahkan langkah keselamatan dipertingkat di semua lapangan terbang.

Anggota Kongres Parti Republikan bagi New York, Encik Peter King, yang menjadi anggota Jawatankuasa Keselamatan Dalam Negeri Dewan Perwakilan, berkata insiden itu 'jelas ada kaitan dengan Al-Qaeda'.

Menurut beliau, bahan letupan yang digunakan 'agak canggih' dan berlainan daripada yang pernah disaksikan sebelum ini.

Seorang pegawai kanan Parti Republikan dalam Jawatankuasa Perisikan Dewan Perwakilan, Encik Pete Hoekstra, berkata beliau ada maklumat bahawa suspek mungkin ada kaitan dengan Anwar al-Aulaqi, imam radikal yang berpangkalan di Yaman. Imam itu ada kaitan dengan askar yang mengamuk dan menembak mati 13 orang di kem Fort Hood, Texas, bulan lepas.

Namun para pegawai lain berkata dakwaan tersebut belum dapat disahkan. Mungkin lelaki itu bertindak secara bersendirian atau cuma mendapat inspirasi dan bukan dilatih atau diarah kumpulan pengganas. -- Reuters, Bloomberg, AP, AFP.

No comments:

Posting Terkini