Pages

Tuesday, July 28, 2009

Sekilas - Dunia

Korban H1N1 pertama di Saudi

RIYADH: Seorang rakyat Arab Saudi meninggal dunia akibat virus flu H1N1, kata kementerian kesihatan kerajaan itu semalam, kematian pertama di negara tersebut yang sedang bersiap sedia bagi musim haji September ini.

Kementerian tersebut berkata lelaki yang tinggal di wilayah timur Arab Saudi itu meninggal dunia pada Sabtu lalu. -- Reuters.

Sarkozy baik saja di hospital

PARIS: Presiden Perancis, Encik Nicolas Sarkozy, berada dalam 'keadaan baik' di hospital selepas rebah semasa berlari-lari anak pada hujung minggu lalu, kata pembantu beliau, sedang pemimpin negara itu digesa mengurangkan jadual kerjanya yang sibuk.

Encik Sarkozy, 54 tahun, rebah kelmarin semasa berlari-lari anak dekat kawasan istana Versailles, di barat Paris. Beliau dikejarkan ke sebuah hospital tentera di Paris dengan helikopter selepas insiden itu. -- AFP.

Tasik di China mungkin hilang

XI'AN: Tasik gurun terbesar di China, Hongjiannao, semakin mengecil akibat perubahan cuaca dan kegiatan manusia, dan mungkin hilang dalam beberapa dekad akan datang, kata pakar-pakar.

'Hampir 10 tahun lalu, anda tidak boleh melihat dasar Hongjiannao, walaupun dengan menggunakan teleskop. Hari ini, ia dapat dilihat hanya dengan mata kasar,' kata Encik He Fenqi, seorang pengkaji dengan Akademi Sains China. -- Agensi.

No comments:

Posting Terkini