Pages

Monday, April 25, 2011

Jangan cepat melatah, kata Puteri Umno Sabah

KOTA KINABALU: Pergerakan Puteri Umno Sabah meminta pemimpin parti komponen Barisan Nasional (BN) agar tidak cepat melatah dan terikut-ikut dengan rentak parti pembangkang dalam membincangkan mengenai keputusan pilihan raya negeri (PRN) Sarawak.
Ketuanya, Musliati Moslimin berkata, keputusan PRN Sarawak tidak sewajarnya dijadikan bahan untuk mencari kesalahan mana-mana pihak dengan menuding jari kepada pihak-pihak tertentu.

Menurut beliau, sebarang keputusan yang berlaku adalah merupakan pilihan rakyat dan semua pihak yang terlibat perlu memikul tanggungjawab secara bersama.
“Kita tidak mahu mana-mana parti komponen BN melatah dengan keputusan PRN Sarawak kerana dalam sistem demokrasi pasti ada yang menang dan ada yang kalah. Kita perlu menerimanya dengan hati terbuka.
“Sebarang komen, ulasan dan kritikan tidak seharusnya dilakukan secara terbuka sehingga mengguris perasaan parti komponen lain sekali gus memperlihatkan suasana yang tidak baik kepada rakyat dan penyokong BN,” katanya.
Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Timbalan Presiden Parti Liberal Demoktratik (LDP) Datuk Chin Su Phin baru baru ini.
Chin mendakwa bahawa keputusan PRN Sarawak menunjukkan BN masih belum memahami sepenuhnya kehendak dan keperluan rakyat, khususnya masyarakat Cina.
Musliati berkata, tindakan Chin membuat kenyataan terbuka adalah tidak wajar kerana beliau sepatutnya faham mengenai semangat setiakawan dalam BN yang sudah terjalin dengan baik sejak sekian lama.
“Semangat dan cara kerja BN juga terbukti berkesan kerana parti-parti Pakatan Rakyat sekarang ini jelas meniru konsep, amalan dan gerak kerja yang kita lakukan.
Rentak parti pembangkang
“Malangnya kita pula yang seolah-olah terjerat dengan terikut-ikut rentak parti pembangkang yang sememangnya suka melihat parti-parti komponen BN berpecah-belah,” ujar beliau.
Beliau berkata, seharusnya keputusan PRN Sarawak dijadikan panduan kepada semua parti komponen BN sebagai persiapan menghadapi pilihan raya umum ke-13 nanti dan bukan sebagai isu untuk mencari kesalahan.
“Kita penuh percaya kepimpinan BN Sarawak akan cuba memperbaiki kelemahan yang ada dan melakukan perubahan terhadap apa yang perlu.
Begitu juga dengan kepimpinan BN di peringkat pusat.
“Jadi jangan kita menjadikan kehilangan beberapa kerusi kepada parti pembangkang bagi menambah kekusutan kepada keharmonian semangat setiakawan dalam BN,” katanya.
Tambah Musliati, LDP sebagai salah sebuah parti komponen BN juga sepatutnya sedar bahawa calon-calon parti itu pada pilihan raya lalu turut memerlukan sokongan daripada parti komponen lain untuk meraih kemenangan semasa menentang parti pembangkang.
Katanya, Umno sendiri banyak berkorban membantu memastikan kemenangan calon-calon LDP dan sepatutnya kerjasama baik itu tidak menjadikan LDP sebuah parti yang tidak merendah-rendahkan kemampuan parti komponen lain.
“Sepatutnya dalam isu ini, kita bersikap lebih positif kerana BN berjaya mengekalkan kemenangan dua pertiga kerusi Dewan Undangan Negeri Sarawak dan rakyat jelas menolak manifesto, janji dan segala tuduhan parti pembangkang.
“Kemenangan itu wajar dijadikan penyuntik semangat kepada kita semua untuk bekerja lebih keras termasuk mengatasi sebarang kelemahan yang wujud,” katanya.

No comments:

Posting Terkini