Pages

Monday, June 21, 2010

Amah Thai ganti pembantu Indon

RIYADH: Satu kempen untuk mendapatkan pembantu rumah dari Thailand bagi menggantikan amah warga Indonesia kini giat dijalankan di Arab Saudi.

Sambil menyelar tindakan menaikkan bayaran bagi mendapatkan pembantu rumah Indonesia yang dianggap tidak berpatutan dan melampau khususnya komisen untuk ejen, beberapa agensi pekerjaan Saudi menggesa pihak berkuasa negara itu agar memulakan langkah mendapatkan pembantu rumah dari Thailand, lapor akhbar Al-Riyadh.

Dua bulan lalu, pihak berkuasa Arab Saudi mengarahkan syarikat pembekal tenaga kerja asing supaya berhenti mengambil amah dari Indonesia kerana peningkatan kos berkenaan.

'Ejen di Indonesia terbabit dalam satu bentuk peras ugut. Komisen yang enam bulan lalu hanya 200 Riyal ($73), kini dinaikkan kepada 800 Riyal.

'Kami menjadi mangsa sikap tamak mereka,' kata seorang ejen Arab Saudi yang tidak mahu didedahkan namanya.

Terdapat 1.5 juta warga Indonesia bekerja di negara itu.

Seorang pengusaha syarikat pembekal tenaga kerja asing di Arab Saudi, Encik Jamal Al-Mufawaz, berkata usaha mendapatkan pembantu rumah Islam Thai bukan perkara baru kerana mereka pernah diambil bekerja 20 tahun lalu.

Selain Thailand, syarikat seumpama itu juga berusaha mendapatkan pembantu rumah daripada kalangan warga Vietnam dan Kemboja. -- Agensi.



No comments:

Posting Terkini