Pages

Thursday, June 25, 2009

Duit. Wang. Fulus. Money

KADAR SEWA DI S'PURA TERJEJAS TERUK: PERUNDINGCARA hartanah DTZ meramalkan Singapura akan terjejas teruk dengan kemerosotan sewa di rantau ini dalam kegawatan ekonomi, diikuti dengan Hongkong.

Dalam laporan Dana dalam Hartanah, firma itu berkata kadar sewa di Singapura akan merosot sebanyak 60 peratus daripada paras tertinggi dalam 2007,sebelum pemulihan dilihat dalam 2011.

Sementara Hong Kong pula akan mengalami kemerosotan sehingga 50 peratus daripada paras tertinggi.

Ketua Kajian Asia Tenggara, DTZ, Encik Chua Chor Hoon, berkata bekalan ruang pejabat baru di sini sepanjang beberapa tahun akan datang akan terus meletakkkan tekanan terhadap sewa dan nilai hartanah.

JPMORGAN BANK PALING KUKUH: BANK Amerika Syarikat, JPMorgan, menduduki tempat pertama dalam senarai bank paling kukuh di dunia.

Ia mengetuai senarai tahunan penerbitan kewangan antarabangsa The Banker, yang menyenaraikan 1,000 bank sejagat paling kukuh, melompat daripada tempat ke empat tahun lalu.

Penyenaraian itu, yang dibuat sejak 1970-an, mengambil kira aspek seperti kekuatan modal, atau permodalan Tahap 1, bank itu.

JPMorgan menjadi kukuh selepas diambil alih oleh Bear Stearns dan Washington Mutual.

Bank of America mendapat tempat kedua dan ketiga pula adalah Citigroup.

CITIGROUP INC RANCANG NAIKKAN GAJI: CITIGROUP Inc merancang meningkatkan asas gaji para pekerjanya sebanyak 50 peratus tahun ini bagi mengimbangi bonus tahunan lebih kecil, menurut akhbar New York Times, yang memetik sumber terdekat dengan rancangan itu.

Pegawai Citigroup enggan mengulas mengenai laporan itu tetapi memberitahu bahawa ia sebahagian rancangan bagi mengekalkan para pekerja.

Citi juga merancang menawarkan berjuta saham baru kepada pekerjanya, menurut sumber tersebut.

EKSPORT JEPUN MEROSOT TERPANTAS: EKSPORT Jepun merosot lebih pantas pada Mei, melanjutkan lagi kemelesetan dagangan terburuk di negara itu sejak Perang Dunia Kedua.

Perangkaan terbaru negara itu menunjukkan bahawa kiriman merosot 40.9 peratus berbanding tempoh sama setahun lalu, lebih teruk berbanding kemerosotan 39.1 peratus pada April lalu.

Sebahagian besar pengamat ekonomi telah meramalkan kemerosotan 39.3 peratus.

No comments:

Posting Terkini