Pages

Friday, October 14, 2011

2,000 penduduk dakwa tanah diceroboh syarikat korporat


KUALA NERANG: Lebih 2,000 keluarga di Padang Sanai, Padang Terap di sini mendakwa ratusan hektar tanah yang diterokai sejak 70-an diceroboh sebuah syarikat perladangan yang disenaraikan di Bursa Malaysia, sejak lima tahun lepas.
Sehubungan itu, penduduk terbabit yang telah menubuhkan Gabungan Generasi Hilang Tanah (Gagah) mahu kerajaan negeri Kedah mengambil tanggungjawab menyelesaikan dilema mereka.
Seorang pengasas Gagah, Che Kasa Awang, 59, berkata penduduk bercadang mengadakan perhimpunan aman di Wisma Darul Aman, di Alor Setar pada 30 Oktober ini bagi menyerahkan memorandum kepada Menteri Besar Datuk Seri Azizan Abdul Razak.
“Sebagai kerajaan yang mendakwa melaksanakan kebajikan rakyat, kami mahu Menteri Besar membuktikan kerajaan PAS Kedah benar-benar prihatin masalah rakyat,” katanya kepada Bernama.

Katanya dalam tempoh lima tahun lepas, pihaknya telah membuat berpuluh aduan kepada polis dan Pejabat Tanah Padang Terap namun tiada sebarang tindakan diambil.
Beliau berkata kira-kira 2,000 keluarga terbabit mewarisi beratus hektar tanah yang telah diterokai dan diusahakan ibu bapa atau nenek moyang mereka sejak tahun 70-an.
Hak milik tanah
“Kami pernah memohon untuk mendapat hak milik tanah beberapa tahun lepas namun Pejabat Tanah Padang Terap menolak atas alasan permohonan tanah telah ditutup,” katanya.
Anggota Dewan Undangan Negeri Kuala Nerang, Datuk Syed Sobri Syed Hashim berkata Azizan berjanji menyelesaikan tuntutan tanah tersebut oleh penduduk terbabit semasa beliau membangkitkan perkara itu pada sidang Dewan Undangan Negeri dua tahun lepas.
“Saya membantu penduduk memenuhi permintaan Azizan supaya melantik juru ukur profesional untuk mengukur tanah namun yang sebaliknya berlaku apabila beliau menolak mentah-mentah cadangan pembahagian tanah yang dikemukakan,” katanya.
Syed Sobri berkata penduduk terbabit bergantung hidup kepada tanah tersebut tetapi kini mereka menderita kerana punca pencarian musnah.
“Syarikat tersebut pada asalnya diberi hak ke atas ladang tebu GPT seluas hampir 8,000 hektar kini memiliki hampir 15,000 hektar dengan meneroka tanah yang diusahakan penduduk kampung,” dakwanya.
mahu buah dada yang cantik dan tegang.

No comments:

Posting Terkini