Pages

Wednesday, June 23, 2010

Sekilas Dunia

39 korban banjir di Brazil

RIO DE JANEIRO: Banjir menyusuli hujan lebat mengorbankan 39 orang di timur Brazil, sementara 1,000 lagi hilang dan 100,000 penduduk hilang tempat tinggal, menurut laporan kelmarin.

Presiden Luiz Inacio Lula da Silva mengadakan semalam mesyuarat tergempar kabinet dan berkata pemerintah akan mengeluarkan dana pusat bagi membantu mangsa banjir.

'Sehingga petang tadi 26 orang disahkan mati di wilayah Alagoas dan lebih 1,000 orang hilang,' kata Gabenor Alagoas, Encik Teotonio Vilela Filho.

Sungai Mundau dilapor melimpahi tebing di bandar Uniao dos Palmares, menyebabkan 500 orang hilang. -- AFP.



Rang sekat Iran disetujui

WASHINGTON: Anggota kanan Kongres Amerika Syarikat yang melakar rang sekatan ke atas Iran mencapai persetujuan kelmarin mengenai beberapa langkah bagi memaksa Teheran melupus program nuklearnya.

Pengerusi Jawatankuasa Perbankan Senat, Encik Chris Dodd, dan Pengerusi Ehwal Luar Dewan Perwakilan, Encik Howard Berman, berkata rang itu sudah diedarkan dan Kongres dijangka meluluskan rang itu seawalnya minggu ini.

Rang itu menjadikan sasaran firma pembekal petroleum ditapis, seperti bahan bakar jet, kepada Iran.

Ia juga melarang firma yang berurusan dengan entiti Iran yang disenarai hitam beroperasi di Amerika. -- AFP.



Bekalan elektrik terputus di Saudi

RIYADH: Suhu tinggi yang mencapai 50 darjah Celsius di samping ribut pasir menyebabkan bekalan elektrik terputus di barat Arab Saudi.

Permintaan kuasa elektrik untuk alat hawa dingin yang meningkat menyebabkan janakuasa rosak, mengakibatkan banyak bandar terputus bekalan, kata Saudi Electric Company (SEC).

'Bekalan elektrik terputus kerana permintaan bertambah,' kata seorang pegawai SEC, Encik Ahmed al-Dubekhi. -- AP.



No comments:

Posting Terkini