Pages

Tuesday, August 23, 2011

Seperti Mandela, tindakan Anwar protes sistem perundangan Malaysia


KUALA LUMPUR: Tindakan Ketua pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim memberi keterangan ketika berada di kandang tertuduh semalam sebagai protesnya terhadap sistem perundangan dan politik yang tidak adil di negara ini.
Menurut Naib Presiden KEADILAN, N.Surendran, Anwar bertindak sedemikian kerana sedar keterangannya dari kandang saksi tidak diberi perhatian atau penekanan berbanding keterangan dari kandang tertuduh.
“Dengan enggan untuk memberi keterangan dan mencabar mereka untuk melakukan yang paling teruk, Anwar sebenarnya telah meletakkan undang-undang dan politik itu sendiri yang dibicarakan,”
“Sekarang dia telah mengubah pendakwaan itu dan menjadikannya sebagai senjata untuk memperbaiki negara,” kata Surendran.

Beliau berkata menerusi tindakan itu, Anwar telah membuktikan bagaimana sistem keadilan negara berjaya dijadikan alat oleh mereka yang berkuasa sekarang.
Katanya, tindakan sama dilakukan mantan presiden Afrika Selatan, Nelson Mandela ketika beliau memilih untuk memberi kenyataan bersumpah dari kandang tertuduh semasa perbicaraan politik yang dihadapinya.
“Mandela menggunakan kenyataan ini yang terkenal dalam perbicaraan Rivonia sham untuk mendedahkan kejahatan rejim apartheid bagi penelitian dan kesimpulan kepada dunia.
“Kenyataan oleh Mandela turut diambil oleh Anwar ketika berada di dalam kandang tertuduh.
“Seperti Anwar selepasnya, Mandela menyedari hanya keputusan bersalah dan memilih untuk memberi kenyataan penuh perjuangannya, daripada membiarkan hujah muncul dalam ‘cebisan dan kepingan’ semasa pemeriksaan balas,” kata Surendran.

No comments:

Posting Terkini