Pages

Friday, August 26, 2011

Mengapa PAS semakin popular daripada Umno


Umat Islam di negara ini telah diingatkan supaya tidak memperkecilkan atau menghina agama lain, walaupun dalam hal mempertahankan Islam, kerana tindakan itu bertentangan dengan ajaran Islam. Ini dikatakan oleh pemimpin PAS, yang memetik ayat dari Al-Quran (6:108):
"Jangan mencaci orang-orang yang mereka sembah selain dari Allah kalau-kalau mereka perlu, dan di dalam kejahilan, mereka mencaci Tuhan."
Hentikan klise agama: Mengapa PAS semakin popular daripada UmnoPAS telah berubah menjadi sebuah entiti politik yang sangat disukai di kalangan rakyat pelbagai kaum dan agama di negara ini sebelum dan selepas pilihan raya umum 2008. Apabila UMNO semakin terbabit dalam politik perkauman dan pada masa yang menjadikan agama sebagai cara untuk memenangi sokongan orang Melayu, PAS telah menunjukkan pendirian sederhana dalam politik Malaysia. Menghentam bangsa atau agama dalam politik nampaknya tidak menjadi kegemaran untuk PAS. PAS juga dilihat sebagai lebih radikal daripada UMNO apabila ia melibatkan penggunaan agama untuk menuai sokongan dari rakyat. Jika PAS boleh menegakkan tingkah laku politik sekarang pilihan raya umum akan datang akan menyaksikan parti itu menang besar dan menjadi parti politik terbesar mewakili orang Melayu dan Islam di negara ini. Nampaknya bahawa PAS dalam perjalanan untuk menggantikan UMNO sebagai parti politik terbesar bagi orang Melayu dan umat Islam di negara ini

Setelahmengenepikan teriakan semangat untuk mewujudkan sebuah negara Islam, PAS kini mengamalkan moto "PAS Untuk Semua", slogan bijak yang boleh menggembirakan orang bukan Islam. PAS kini tegap dengan idea bahawa kebajikan rakyat adalah keutamaan. Ini merupakan petanda baik bagi sebuah parti politik kerana majoriti rakyat di negara ini dari segi ekonomi adalah miskin dan tidak tergolong dalam golongan pertengahan atau kelas atasan. Langkah PAS ini adalah searah dengan syarat-syarat dan doktrin-doktrin Islam dan ia bergabung dengan baik untuk rakyat tanpa mengira bangsa atau agama. PAS menyedari bahawa dalam masyarakat majmuk dan dalam sistem demokrasi, untuk meraih sokongan daripada pengundi ia boleh dianggap sebagai sebuah entiti politik yang bijak yang boleh berkhidmat kepada seluruh penduduk. Kebajikan negara, secara optimistik, dan adil akan mengambil kira semua kaum dan agama di negara ini.
Bolehkah PAS membawa kemajuan ekonomi
Selepas pilihan raya umum 2008, ia adalah hari yang baru kepada landskap politik Malaysia. PAS bekerjasama dengan PKR dan DAP dan mendapat tempat yang tinggi di kalangan pengundi dalam pilihan raya umum. Pilihan raya parlimen 2008 telah dimenangi oleh Barisan Nasional (BN), tetapi menghasilkan salah satu keputusan terburuk dalam sejarah gabungan itu. Parti-parti pembangkang telah memenangi 82 kerusi daripada 222 kerusi di parlimen atau 36.9 peratus daripada kerusi parlimen, manakala BN hanya mendapat 140 kerusi atau 63,1 peratus. Di samping itu, 5 daripada 13 badan perundangan negeri pada masa itu dimenangi oleh pembangkang. PAS berjaya memperolehi 23 kerusi Parlimen. Kedua-dua negeri - Kedah dan Kelantan - mempunyai ketua menteri dari PAS dan juga Perak selepas pilihan raya 2008 telah diduduki oleh Ketua Menteri PAS walaupun parti itu mempunyai hanya 6 kerusi dalam Dewan Undangan Negeri (DUN). PAS juga mendapat mata yang tinggi di Selangor dan banyak negeri-negeri lain. Dengan momentum ini untuk PAS dan sekarang hanya pandangan mengenai perkara-perkara bangsa dan agama, pilihan raya umum akan datang dapat melihat kehadiran yang semakin kuat dalam landskap politik Malaysia.
Walau bagaimanapun, ia semua bergantung kepada bagaimana PAS boleh membawa kemajuan ekonomi kepada negara apabila ia tiba kepada kuasa dan bagaimana ia boleh mengekalkan suasana politik yang sedang-sedang untuk menampung keperluan orang Melayu yang sederhana dan bukan Islam. Pemimpin-pemimpin PAS telah setakat ini menghantar isyarat yang tepat kepada rakyat bahawa kesederhanaan adalah langkah ke hadapan apabila ia tiba kepada isu-isu perkauman dan agama yang terdedah yang boleh menghalang pertumbuhan ekonomi atau menyalakan kemalapan masyarakat kita. PAS menurut kuasa sebagai sebuah parti berasaskan agama sememangnya boleh melakukan lebih dari segi menjinakkan sentimen perkauman dan agama untuk mendapatkan sokongan yang lebih ketara daripada rakyat.
Pembangunan ekonomi adalah asas kepada negara dan kehidupan rakyat, dan ini kononnya adalah antara manifesto PAS yang paling penting dalam politik. PAS menunjukkan doktrin yang boleh menggalakkan kesejahteraan ekonomi rakyat. Manifesto yang bertujuan pelan ekonomi yang jelas untuk meningkatkan pembangunan di negara ini - berhadapan dengan persekitaran yang boleh menarik pelabur asing ke negara ini bagi memastikan peluang pekerjaan yang mencukupi bagi rakyat. Bersama-sama itu adalah kanun moral di mana nilai-nilai murni bangsa lain yang progresif dan rakyat mereka dikira sekali. Terdapat juga skim yang realistik oleh parti untuk memastikan bahawa rakyat pelbagai kaum dan agama mempunyai akses yang sama kepada pendidikan berkualiti dan bahawa rakyat berbakat kekal di negara ini untuk menyumbang kepada negara.
Pada masa ini, PAS menerima ajaran Islam serta nilai-nilai universal altruisme untuk kemajuan ekonomi negara yang sering di ganggu oleh keadaan sosial dan moral yang lain. Di atas dan di luar ini, PAS bersedia untuk mengabdikan semua orang, tanpa mengira bangsa atau agama untuk menjadi sebahagian daripada model ekonomi. PAS tegas terhadap ketidakadilan, rasuah, penindasan, permusuhan kepada orang lain, kejahilan dan feudalisme dalam masyarakat, fanatik, perkauman dan radikalisme yang boleh merendahkan hak-hak rakyat. Ia adalah kod parti untuk menaikkan sikap menyayangi orang lain, dengan aspek bagi hak-hak yang tidak dapat dinafikan, rasa hormat terhadap pengetahuan dan mengamalkan nilai-nilai universal yang boleh membawa kemajuan kepada negara.
Hentikan klise agama '
PAS, seolah-olah menunjukkan doktrin yang menghormati hak-hak orang-orang agama lain dan bahawa umat Islam dan bukan Islam boleh wujud bersama-sama dengan aman sebagai rakyat sebuah negara. Ia menyokong keadilan untuk semua rakyat, komuniti perniagaan dan pelabur untuk mempunyai keyakinan dalam sistem penyampaian - badan kehakiman, agensi anti-rasuah, polis dan agensi-agensi kerajaan yang lain yang menjadi tulang belakang kerajaan.
PAS pada ketika ini adalah di jalan yang benar untuk membawa perubahan politik yang banyak yang dikehendaki bersama-sama dengan DAP dan PKR. Lebih profesional dan mereka yang berpendidikan kini menjadi pemikir untuk parti untuk menghadapi cabaran ekonomi dan sosial dalam era global ini. Kelihatan seperti dengan lebih ramai profesional mengaitkan diri mereka dengan PAS, ia tidak lama lagi akan mengakali kerajaan berkhidmat apabila ia datang kepada kehebatan ekonomi dan perubahan sosial di negara ini.
Progresif pemimpin-pemimpin PAS telah sedar bahawa ia tidak boleh kekal sebagai sebuah parti yang terikat sepenuhnya klise agama - mengurung diri mereka untuk perbincangan kecil mengenai isu-isu sosial atau agama yang melibatkan beberapa kumpulan orang-orang yang buta iman dan sebab. Parti itu mempunyai pertalian dengan ulama dengan pengetahuan ekonomi dan saintifik untuk membuktikan kepada rakyat bahawa Islam boleh membawa pembangunan ekonomi dan serentak dengan ini rakyat menegakkan perintah sosial dalam masyarakat. Mereka selaras dan berpandangan jauh politik apabila ia melibatkan masyarakat berbilang kaum dan berbilang agama. Satu perubahan besar di peringkat ekonomi dan hanya dengan kemakmuran ekonomi untuk semua kumpulan etnik akan rakyat dapat hidup dengan aman dalam masyarakat berbilang kaum. Malah, dalam rangka kerja politik Pakatan Rakyat, PAS mempunyai pemimpin yang mampu dalam gabungannya yang boleh melaksanakan tugas tadbir urus ini.
Gerakkan ekonomi, masyarakat dan rasuah
Ekonomi sedang menjejaskan kehidupan rakyat. Harga barangan semakin meningkat. Masyarakat runtuh kerana kekurangan nilai-nilai moral atau agama. Kerajaan yang sedia ada, malangnya, tidak menangani isu-isu ini dengan berkesan
Rasuah sedang melanggar asas masyarakat kita dan menyebabkan orang untuk menjadi miskin dan orang menjadi jutawab segera atas belanja golongan miskin. Individu yang tidak bertanggungjawab sedang mengeringkan institusi yang diamanahkan untuk dilindungi. Rasuah telah memberi kesan kepada hampir setiap tahap masyarakat kita dan cakap cakap mengenai agama dan nilai-nilai moral oleh kerajaan sedia ada yang tidak pernah berakhir. Seminar dan khutbah mengenai rasuah dan integriti sahaja tidak akan mengubah masyarakat. Mesti ada strategi yang lebih baik untuk menangani isu-isu ini.
Mengejar bahan dan kejujuran moral dengan itu sama relevan untuk sebuah negara yang maju dan atas sebab-sebab ini, PAS telah menetapkan agenda politik dalam rangka kerja agama. Ia adalah kesalehan palsu oleh beberapa ahli-ahli politik yang mementingkan diri sendiri untuk kepentingan politik yang telah mengoyakkan asas masyarakat kita. Memang wajar untuk mempunyai orang-orang yang benar-benar bertakwa kepada Tuhan untuk berada dalam kuasa. PAS boleh menunjukkan jalan kepada rakyat bahawa terdapat keadilan dalam urus tadbir negara berdasarkan platform Islam. Jika PAS boleh membuka jalan, orang Islam dan bukan Islam sama-sama akan sentiasa bersedia untuk mengundi mereka ke dalam kuasa. 

No comments:

Posting Terkini