Pages

Saturday, May 14, 2011

Mubarak kaya secara haram

KAHERAH: Mesir semalam mengarahkan bekas Presiden Hosni Mubarak ditahan selama 15 hari di atas tuduhan menyalahgunakan kedudukannya untuk meraih kekayaan secara haram.
Agensi berita MENA melaporkan, ketua pihak berkuasa penyiasat harta haram, Essam al-Gohari membuat arahan berkenaan selepas menyoal siasat Mubarak dan isterinya di Sharm el-Sheikh.
Ia adalah kali pertama Mubarak dan isterinya disoal siasat oleh pihak berkuasa penyiasat harta haram terbabit.

Mubarak masih lagi ditahan di hospital Sharm el-Sheikh berikutan keadaan kesihatannya yang tidak mengizinkan, sebelum ini beliau disoal siasat berhubung beberapa tuduhan termasuk memberi arahan untuk menembak tunjuk perasaan antikerajaan.
Pemerintahan selama 30 tahun bekas presiden yang disifatkan sebagai pemerintah kuku besi itu berakhir 11 Februari lalu apabila rakyat bangkit mengadakan tunjuk perasaan besar-besaran menuntut pengunduran beliau.
Mubarak dimasukkan ke hospital pada 12 April lalu selepas mengalami serangan jantung dan ditahan di hospital sehari kemudian.
Tempoh penahanannya dilanjutkan dua kali dengan yang terbaru Selasa lalu.
Majlis tentera yang mengambil alih kuasa selepas Mubarak meletak jawatan bertekad membawa ke muka pengadilan mereka yang dituduh menyalah guna kuasa dan terbabit dengan penyelewengan.
Mubarak, isterinya Suzanne, dua anak mereka Alaa dan Gamal serta isteri masing-masing dilarang keluar negara dan harta mereka dibekukan oleh pendakwa raya Abdel Magid Mahmud.
Kedua-dua anak lelaki Mubarak itu, bersama beberapa pegawai kanan kerajaan yang lalu dan beberapa ahli perniagaan berpengaruh kini ditahan di penjara Tora di sini.

– AFP






No comments:

Posting Terkini