Pages

Tuesday, May 25, 2010

Najib Razak.

Tetapi ada benarnya apabila Najib berkata kempen BN kurang kreatif berbanding Pakatan Rakyat. Undi Cina agak sukar dipikat, maka berjuta dan berpuluh juta wang ringgit disogokkan. Sebaliknya, undi bumiputera yang dilihat sebagai "undi besi", disogok dengan harga yang lebih rendah. Setiap orang hanya mendapat RM600, malah RM10 ribu atau RM20 ribu diberikan kepada tuai rumah untuk membereskan puak kaumnya

Perdana Menteri Britain Winston Churchill berjasa dalam menumpaskan Nazi Jerman. Tetapi beliau ditolak tanpa belas kasihan oleh pengundi dalam pilihan raya pertama selepas peperangan. Beliau tidak melatah, malah berusha dengan lebih bersungguh-sungguh untuk menewaskan Parti Buruh selepas lima tahun.

Sebaliknya, Presiden Zimbabwe, Robert Mugabe juga melabel dirinya sebagai reformis pada peringkat awal beliau memegang tampuk pimpinan. Namun, untuk menangkis cabaran pembangkang, Mugabe telah merosakkan sistem kehakiman, menggunakan segala cara yang kotor untuk mengekalkan kuasa dirinya. Akhirnya, Zimbabwe yang pernah seketika menjadi negara yang terkaya di Afrika, mengalami keranapan sistem ekonominya.

Sememangnya Najib bukanlah Winston Churchill. Selepas keajaiban PRK Sibu, tindak tanduknya akan diteliti, sama ada sistem politik, kehakiman dan ekonomi akan terus di- Zimbabwe-kan!
Baca seterusnya di sini

No comments:

Posting Terkini