Pages

Saturday, June 20, 2009

TELADAN MM LEE PADA KUNJUNGAN KE M'SIA

Singapura- PELBAGAI iktibar terpapar pada kunjungan lapan hari Menteri Pembimbing Lee Kuan Yew ke Semenanjung Malaysia yang berakhir Isnin lalu.

Pertama, sebagai pemimpin yang kaya pengalaman dan sebati dengan selok-belok politik dua hala, MM Lee tetap tidak duduk diam - demi memahami segala apa yang tersurat dan tersirat menyusuli 'tsunami politik' yang melanda negara jiran pada Mac tahun lalu - dan kesannya ke atas Singapura untuk jangka panjang.

Kunjungan beliau ke Semenanjung juga bertujuan merapatkan lagi hubungan yang sekian lama terjalin - menyedari pertalian yang ada persis keadaan di laut, ada pasang dan surut serta ombak dan badainya.

Kerana itu, ia perlu sentiasa dipupuk, dibaja dan dipelihara.

Jelas, usaha MM Lee melangkah ke seberang pada saat usia mencecah lewat senja menonjolkan ketokohannya sebagai pemimpin politik ulung.

Dan untuk memastikan kunjungannya ini memberi manfaat kepada kepimpinan generasi muda, beliau membawa sama pemimpin pelapis, terdiri daripada Menteri Kewangan, Encik Tharman Shanmugaratnam; Menteri Pendidikan, Dr Ng Eng Hen; Pemangku Menteri Penerangan, Perhubungan dan Kesenian, Laksamana Pertama (Kerahan) Lui Tuck Yew; dan Setiausaha Parlimen Kanan (Ehwal Dalam Negeri merangkap Pendidikan), Encik Masagos Zulkifli Masagos Mohamad.

Membawa mereka bersama, kata MM Lee, ialah bagi membolehkan pasukan muda yang akan memimpin Singapura kelak lebih saling mengenal hati budi barisan pemimpin seangkatan mereka.

Dengan terjalinnya hubungan yang rapat, mereka kelak mampu menyelesaikan sebarang masalah atau meredakan ketegangan yang mungkin timbul dari masa ke masa, dengan hanya 'mengangkat gagang telefon' dan mengelak daripada mengirim Nota Orang Ketiga (TPN).

Sememangnya, 'Bapa Singapura Moden' menampilkan pandangannya jauh pada usia lewat senjanya.

Kedua, semasa wawancaranya dengan pihak media, MM Lee berulang kali menekankan pentingnya kedua-dua pihak menjalin kerjasama yang menyeluruh dan bersifat jangka panjang agar membolehkan kedua-dua negara beroleh manfaat seimbang lagi adil.

Bagi yang kurang memahami, makna di sebalik harapannya itu ialah pengertiannya tentang bentuk hubungan politik Singapura-Malaysia yang sejak dahulu cepat rapuh.

Saat berlaku pergeseran, walau secalit debu, republik ini dengan pantas akan dicap sebagai 'adik' yang kurang ajar dan biadap terhadap 'abangnya'.

Di sebelah sini pula, Malaysia akan dianggap sebagai 'abang' yang suka membuli dan menghukum 'adiknya' secara sewenang-wenangnya.

Air dan pasir jadi saksi.

Jadi bagi MM Lee, mengapa tidak episod ini dihentikan dan sikap serta penerimaan 'abangadik' dibuang jauh dan dibuka lembaran baru, bak pepatah 'buang yang keruh ambil yang jernih'.

Apatah lagi, kematangan politik menuntut agar keduadua negara bersikap lebih profesional dan mengelak daripada bertelagah secara kebudak-budakan.

Apa yang disuarakan MM Lee nyata datang daripada isi hatinya yang jelas menginginkan suasana baru terhadap hubungan politik Malaysia-Singapura demi manfaat generasi hari muka.

Mungkin pendekatannya ini, walau dilihat sang pengkritik sebagai agak lantang atau sekadar suatu mimpi, sebenarnya menggambarkan daya kepimpinan beliau yang objektif - mengetepikan sikap sentimental.

Aspek ketiga yang boleh dipelajari daripada kunjungan MM Lee ini menyentuh kesediaan dan kefasihannya menggunakan bahasa Melayu sepanjang perbincangan yang diadakan semasa dua pertemuan berbeza dengan Presiden Parti Islam SeMalaysia (PAS), Haji Abdul Hadi Awang, dan Mursyidul Am parti itu, Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat, yang juga Menteri Besar Kelantan.

Dimaklumkan, MM Lee langsung tidak menggunakan khidmat penterjemah dalam kedua-dua pertemuan itu.

Walau secara rendah diri MM Lee menyatakan kepada penulis bahawa penguasaan bahasa Melayunya 'sudah kaku', tidak dapat tidak, kita harus mengakui kemampuannya menggunakan bahasa kebangsaan dengan kedua-dua tokoh penting pembangkang di Malaysia itu sebagai mengagumkan.

Secara tidak langsung, beliau memberi peringatan begitu halus kepada pemimpin politik muda hari ini agar 'apabila masuk kandang kambing mengembek' dan tahu 'menguak apabila masuk kandang lembu' kerana pendekatan sedemikian mampu membantu mempertingkat keyakinan antara mereka serta menyuntik kemesraan pada hubungan dua hala, mentelah lagi keduadua negara walau kini berbeza tetapi asalnya daripada rumpun yang sama.

Banyak lagi pelajaran dan iktibar yang boleh dicatatkan.

Apa yang nyata, Encik Lee bukan seorang ahli politik yang senang duduk di pejabat membaca laporan anak buahnya tentang keadaan di Semenanjung.ÂÂ

Sebagai seorang pemimpin yang berwibawa dan mempunyai pemerhatian tajam, beliau menganggap kunjungan ini satu keperluan demi memastikan pengamatan dan penilaiannya tidak tergugat atau tercalar dek kefahaman yang menyerong atau kurang tepat, demi penakatan negaranya.

No comments:

Posting Terkini