Pages

Monday, April 20, 2009

Kahwin Kontrak

JAKARTA: Semakin ramai lelaki Arab Saudi dikesan berkahwin sementara dengan wanita Indonesia dengan niat menceraikan wanita itu.

Tahun lalu, Kedutaan Arab Saudi di Jakarta menerima 82 panggilan mengenai lelaki Arab Saudi yang berkahwin dengan wanita Indonesia dan meninggalkan isteri mereka itu.

Tahun ini, 18 aduan seumpama itu diterima sejauh ini.

'Perkahwinan seumpama itu akan terus meningkat jika ulama gagal mengeluarkan fatwa jelas mengharamkannya,' kata pengarah hal ehwal Arab Saudi di kedutaan negara itu di Jakarta, Encik Khaled Al-Arrak.

Katanya, kebanyakannya lelaki Arab Saudi yang terbabit dalam perkahwinan seumpama itu tidak sedar akan akibatnya.

'Sesetengah penduduk miskin Indonesia mengahwinkan anak perempuan mereka dengan lelaki Arab Saudi dengan harapan menamatkan kemiskinan dan penderitaan mereka.

'Jika Majlis Ulama tidak mengharamkan perkahwinan seumpama ini, ia tidak dapat dikawal,' kata Encik Al-Arrak.

Ada banyak pejabat di Indonesia yang mengendalikan perkahwinan seumpama itu dan upacara tersebut diadakan dengan kehadiran saksi dan seorang lelaki menyamar sebagai bapa pengantin perempuan, lapor akhbar Al-Watan di Jeddah.

Wanita berkenaan tidak sedar perkahwinan mereka cuma bertahan selama beberapa hari saja dan mereka akan menghamilkan anak orang yang akan meninggalkan mereka. -- Agensi.

No comments:

Posting Terkini